Info voor leerlingen

Wil je de info als Wordbestand ontvangen kun je dat aangeven bij ‘reacties’. Ik zet het dan op de mail. 

Beste leerling,

Voor je ligt een handleiding bij een literaire reis die je gaat maken.

In twee blokuren en een evaluatie-uur gaat de docent, als reisleider, je alle reisdocumenten aanreiken om in vogelvlucht door de Nederlandse literatuur te vliegen en om dan te landen in Nederlands-Indië.

Steeds zul je op je (hotel)kamer verslag doen van deze wonderbaarlijke reis. Dit doe je op een hedendaagse manier: je gaat een literatuurlog bijhouden.

De reisleider kan op deze manier zien of de reis goed verloopt of dat er extra excursies bijgeboekt moeten worden.

Ook je reisgenoten houden blogs bij, die moet je ook gaan lezen om op de hoogte te komen van het volledige reisaanbod.

Blokuur één:

Je krijgt een powerpointpresentatie over de Nederlandse literatuur .

  • Na afloop van deze presentatie krijg je een opdrachtenblad en eventueel ook kopieën uit het boek Max Havelaar van Multatuli. Er zijn verschillende versies van deze bladen, dus niet iedereen is hetzelfde aan het doen!
  • Voor het makenvan de opdrachten heb je een computer met internetaansluiting nodig.
  • De eerste opdracht is het maken van een weblog. Op dit weblog ga je jouw antwoorden op de vragen en opdrachten verwerken. Dit doe je in correcte Nederlandse zinnen. Je mag best lekker uitgebreid zijn in je antwoorden.
  • Een weblog is een persoonlijk verslag op het internet. Maak er daarom echt jouw webpagina van. Je kunt dit doen door foto’s en dergelijke op te laden. Houd er echter wel rekening mee dat anderen mee kunnen/moeten kijken en zet er geen dingen op waar je spijt van kunt krijgen. Let daarom ook op je taalgebruik. Hier wordt je ook op beoordeeld. Je vindt misschien niet alles leuk wat je moet doen, maar dat kun je ook op een nette manier onder woorden brengen.
  • Behalve werken aan je eigen weblog moet je ook reageren op de blogs van klasgenoten. Dit is een verplicht onderdeel van deze lessenserie.
  • Behalve dit blokuur moet je wel rekening houden met ongeveer een  uur thuisstudie/werk per blok.

Blokuur twee

  • Ook dit uur begint met een powerpointpresentatie en eventueel een kleine presentatie van leerlingenblogs.

 

  • Na afloop krijg je weer een opdrachtenformulier/webquest en fragmenten uit het boek Max Havelaar van Multatuli. De fragmenten komen uit de oude versie (in oud Nederlands) en uit de hertaling uit 2010.

 

  • Ook dit keer werk je in kleine groepen. Wel moet je op je eigen weblog je eigen conclusies en ervaringen zetten om die te delen met je klasgenoten en de begeleidende docenten. Het is mogelijk dat je het misschien niet eens bent met je groepsleden, dat moet je dan duidelijk weergeven. De docent is erg benieuwd naar jouw ervaringen met het boek.

 

  • De laatste vraag is eigenlijk voor iedereen dezelfde: Zou je het boek willen lezen? Waarom wel/niet? Voor welke versie zou je kiezen? Waarom?

 

  • De blogs worden beoordeeld op inhoud, verzorging, taalgebruik en literaire waarde. Prints van de inhoud komen in je leesdossier. 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s