Docentenhandleiding

Wil je de handleiding als Wordbestand kun je dat aangeven bij ‘reacties’. Ik zet hem dan op de mail.

Geachte collega,

U gaat uw leerlingen op reis sturen. Ze gaan door de geschiedenis, door de wereld en door het boek Max Havelaar of de koffiveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappy.

Zij zullen dit prachtige boek op eigentijdse manier gaan ontdekken op een manier waarop u als docent ook veel plezier zult beleven.

Bij deze lessen horen ook twee powerpointpresentaties, deze kunt u bij mij digitaal aanvragen zodat u die naar hartenlust naar uw eigen wens kunt aan passen. De eerste presentatie (behorende bij les 1) is gebaseerd op de methode Laagland (informatieboek havo) en geeft een vogelvlucht door de Nederlandse literatuurgeschiedenis, gevolgd door een overzicht van ‘Indische’ auteurs en hun werk.

De tweede powerpointpresentatie (bij les 2) gaat over de verschillende manieren waarop men naar de Max Havelaar kan kijken. Als ik er een paar gemist heb, houd ik me aanbevolen voor uw suggesties.

Het e-mailadres voor aanvraag powerpoints en/of suggesties: breieninpeking@hotmail.com

Tips en adviezen

 

  • Neem ruim twee weken van tevoren de enquête af. De uitkomsten hiervan hebt u nodig voor het leergesprek aan het beginvan deeerste les.
  • Indien uw school over een electronische leeromgeving beschikt, is het handig om de werkbladen daarop beschikbaar te maken voor de leerlingen. Op die manier kunnen zij sneller de betreffende links bereiken.
  • Maak zelf ook een blog aan zodat u weet wat de mogelijkheden zijn. Het is voor de leerlingen ook leuk om te lezen watde docent vanhet boek vindt. U kunt dan ook interactief met de leerlingen bezig zijn. Dit wordt erg op prijs gesteld.
  • Reserveer ruim van te voren de mediatheek, de laptopkarren, de beamer en/of andere materialen om de Powerpointpresentaties te laten zien en om de leerlingen op de computers te laten werken.

Deze serie is opgebouwd rond twee blokuren van ieder 100 minuten en een evaluatieles van 50 minuten.

De eerste les begint met een korte besprekingvan de enquête en wordt gevolgd door een powerpointpresentatie om het boek goed in de literatuurgeschiedenis te kunnen plaatsen.

Daarna krijgen de leerlingen tijd om een blog aan te maken. Zij vullen hun naam ende naam vanhun blog in op het formulier (of op een los blaadje zodat u zelf een verzamelstaatje kunt maken).

U kunt kiezen hoe u wilt werken met de werkbladen. De bladen 1 t/m 6 horen bij de eerste les U kunt de leerlingen individueel of in tweetallen met de werkbladen laten werken.

Als de leerlingen aan het werk zijn, bent u als reisleider/vraagbaak aanwezig om problemen uit de wereld te helpen. Ruim vijf minuten voor het eindevan deles geeft u het huiswerk op. Het huiswerk bestaat uit het werken aan het lesblad, het bijhouden van het blog en het reageren op minimaal 4 blogs van klasgenoten. U geeft ook aan dat u deze week al begint met het bekijken/beoordelenvan deblogs.

De tweede les begint met de tweede powerpointpresentatie en een korte bespreking van het ‘huiswerk’. Op dit moment kunt u gaan differentiëren: leerlingen die het goed aankunnen, geeft u nog een werkblad uit de serie 1 t/m 6. Verder krijgen alle leerlingen een werkblad uit de serie 7 t/m 12. De opdrachten op deze bladen hebben een meer reflectief karakter. U kunt ervoor kiezen om de leerlingen twee bladen uit deze serie te laten maken.

Ook hier werken de leerlingen weer individueel of in tweetallen aan de werkbladen.

Ruim 5 minuten voor het eindevan deles geeft u het huiswerk op. Het huiswerk bestaat uit het werken aan het lesblad, het bijhouden van het blog en het reageren op minimaal 4 blogs van klasgenoten, let erop: dit moeten andere blogs zijn dan dievan devorige week.

U maakt tevens een afspraak met de leerlingen voor de evaluatieles. Deze is tenminste twee weken later, dit om de leerlingen de kans te geven hun blog een paar weken lang bij te houden.

Omdat er in totaal 12 werkbladen zijn, kunt u de leerlingen zoveel bladen geven als u goed dunkt. Het is een mooie manier om te differentiëren of om de lessen aan uw eigen persoonlijke voorkeur aan te passen.

Tijdens de evaluatieles kunt u een paar blogs laten zien die er goed uitzien. Werkbladen kunnen besproken worden en u kunt de beoordelingen met de leerlingen doornemen. Indien u de beschikking heeft over de film zou u deze ook met de klas kunnen gaan bekijken.

U kunt natuurlijk zelf ook nog werkbladen maken. Indien u daarvoor kiest, ben ik erg benieuwd naar die bladen. Ik zou ze dan ook graag ontvangen op mijn e-mailadres: breieninpeking@hotmail.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s