De werkbladen

Wil je de werkbladen als Wordbestand ontvangen kun je dat aangeven bij ‘reacties’. Ik zet ze dan op de mail.

Werkblad 1

Multatuli

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

  1. 1.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten. Dit is het eerste item van je blog.

 

  1. 2.    De schrijver van het boek is Multatuli. Dit is natuurlijk een pseudoniem. Wat is de werkelijke naam van deze schrijver, waarom heeft hij gekozen voor deze schuilnaam? Vind je deze naam goed gekozen? Om tot een goed oordeel te komen, moet je iets over het leven van Multatuli lezen; dan kan op

http://www.multatuli-museum.nl/. Verwerk je antwoorden op je blog, maak er een goed leesbaar geheel van.

 

  1. 3.    Is het boek autobiografisch? Leg duidelijk uit waarom je jouw mening bent toegedaan.

 

 

  1. 4.    In het boek is er duidelijk sprake van oprechte en innige liefde tussen Max en Tine, verder is er het dramatische liefdesverhaal van Saïdja en Adinda, maar ook Droogstoppel en zelfs Sjaalman hebben een redelijk gelukkig gezinsleven. Hoe was dit met Multatuli zelf, beschrijf in je blog zijn liefdesleven, was hij getrouwd, had hij kinderen? Ga eens lekker op zoek als een echte roddelpersjournalist en beschrijf je ontdekkingen.

 

5.  “De ziel van den mens groeit niet van loon, maar van den arbeid die ’t loon verdient.” Dit is een quote (uitspraak) van Multatuli. Wat zou hij hiermee bedoelen? Ben je het met deze uitspraak eens? Zoek nog een quote van Multatuli. Wat is jouw interpretatie van deze quote en geef aan waarom je juist deze hebt gekozen.

http://citaten.eu/search.asp?auteur=Multatuli

 

6. Zelfs nu, 150 jaar na het verschijnen van Max Havelaar, wordt er nog steeds over Multatuli geschreven en gesproken.

http://www.elsevier.nl/web/Biografieen/Erflaters/260451/Eduard-Douwes-Dekker-onbuigzame-aanklager.htm. Ken jij een hedendaagse Nederlandse auteur die over 150 jaar nog gelezen zou moeten worden? Wie, waarom, welk boek??

 

7. Vind jij het belangrijk om iets van de achtergrond van een auteur te weten? Waarom wel/niet?

 

8. Heb je wel eens een (auto)biografie van een schrijver, muzikant of dj gelezen? Ben je geïnteresseerd in achtergronden van bijvoorbeeld muziekhelden of filmsterren?

 

9.Zoek in de bibliotheek/mediatheek/boekenkast eens naar de biografie van Multatuli en blader er eens door. Door wie is dit boek geschreven, waar ligt in dit boek de nadruk op (leven/werk), hoeveel pagina’s telt deze biografie, zou je het willen lezen?

 

10. Ben je nieuwsgierig geworden naar Max Havelaar? Of, als je het boek al gelezen hebt, kijk je nu met andere ogen naar het verhaal?

 

Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 

 

 

Werkblad 2

 

Nederlandsch-Indië

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/uitkomsten/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

 

 

  1. 2.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten.

 

  1. 3.    Wat weet je van het koloniale verleden van Nederland? Hoe weet je dat? Heb je dit op school geleerd? Heb je een Indische achtergrond? Wat vind je van dit verleden?

 

  1. 4.    Bezoek http://www.digischool.nl/kleioscoop/caleidoscoop/nederlands%20indie/nederlands_indie.htm en klik eens een paar onderstreepte woorden aan die staan bij Heren XVII en kolonialisme. Probeer in jouw eigen woorden weer te geven hoe het leven in Nederlands-Indië was rond 1860.
  2. 5.    Heeft Multatuli (Eduard Douwes Dekker), de schrijver van Max Havelaar ooit in Indië gewoond? Zoek deze informatie op http://www.multatuli-museum.nl/.

 

  1. 6.    Waarom was het zo moeilijk om iets aan de wantoestanden in Nederlands-Indië te doen? Noem Nederlandse en Indische redenen. Je kunt van diverse bronnen gebruik maken, je dient wel de exacte bronnen te vermelden in je blog.

 

  1. 7.    Leefden alle ‘Nederlandse’ Indiërs in welstand? Was bijv. Multatuli een rijk man?

 

  1. 8.    Hoe dacht men in die tijd over gemengde (Nederlands-Indische) huwelijken en over kinderen uit een dergelijk huwelijk?

 

  1. 9.    Lees het verhaal over Saïdja en Adinda. Geeft dit een goed beeld van de Indische samenleving in die tijd?

 

  1. 10.          Vind je dat een auteur wantoestanden moet beschrijven in zijn boeken of is dat de taak van bijv. de politiek of van journalisten? Is het publiek van een auteur groot genoeg? Hoe groot was de eerste oplage van de Max Havelaar?

 

 

 

Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 


 

 

Werkblad 3

 

Nederland 1860

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/uitkomsten/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

 

  1. 2.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten.

 

  1. 3.    Dit boek is geschreven in 1860, hoe zag ons land er toen uit? Wie stond er aan het hoofd van ons koningshuis? Waren er al auto’s, treinen, hoe maakte men grote reizen? Hoe hield men contact met elkaar?

 

  1. 4.    Welke boeken zijn er rond die tijd uitgekomen,  welke genres waren populair?

 

 

  1. 5.    Kijk eens op http://www.multatuli-museum.nl/. Waar en onder welke omstandigheden heeft Multatuli in Nederland geleefd. Denk je dat deze omstandigheden van invloed zijn geweest op zijn schrijverschap? Waarom wel/niet?

 

  1. 6.    Max Havelaar was een aanklacht. Zijn er rond die tijd nog meer ‘aanklachten’ geschreven? Bij deze vraag mag je ook even over de grenzen denken… Heb jezelf een boek gelezen dat jij opvat als een aanklacht (waarom vind je dat?) en wat is jouw mening over deze aanklacht?

 

  1. 7.    Welke steden/provincies deelden vooral in de rijkdommen van de koloniën? Hoe kwam dat? Hoe zit dat met jouw stad/provincie?

 

  1. 8.    Bekijk http://www.cultuurwijzer.nl/www.cultuurwijs.nl/nwc.rijksmuseumamsterdam/cultuurwijs.nl/i000384.html eens goed. Ga eens op zoek naar leerplicht en emancipatie. Wat valt je op? (Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk).

 

  1. 9.    Waar is Max Havelaar geschreven? Waarom juist daar?

 

  1. 10.          Worden er nu nog maatschappijkritische boeken geschreven? (kijk nog eens naar je antwoord bij vraag 6)

 

 

 

Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 

 

 


 

 

Werkblad 4

 

De opbouw van het boek

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/uitkomsten/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

 

 

  1. 2.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten.

 

 

  1. 3.    Het boek is geschreven als een soort raamvertelling. Wat is een raamvertelling en waarom voldoet Max Havelaar aan deze criteria?

 

  1. 4.    Is dit boek realistische fictie of juist helemaal geen fictie. Zou het toeval zijn dat zowel de vrouw van Max Havelaar als de vrouw van Eduard Douwes Dekker Tine heten? (Tip: In Laagland heb je dit behandeld)

 

  1. 5.    Vanuit welk perspectief is blz. 100 geschreven? Je krijgt een kopie van deze blz. In het boek Laagland kun je nog eens nalezen wat perspectief precies inhoudt.

 

  1. 6.    Gijsbert van Es heeft een hertaling geschreven van dit boek. Zoek op waarom hij dit heeft gedaan. Voor deze opdracht kun je gebruik maken van het internet, maar natuurlijk ook van de hertaling (bieb/mediatheek).

 

  1. 7.    Ga naar http://www.dbnl.org/tekst/mult001maxh01_01/mult001maxh01_01_0009.php en vergelijk hoofdstuk zeven van deze oude versie met hoofdstuk zeven van de nieuwe versie. Wat valt je allemaal op?

 

  1. 8.    De nieuwe versie heeft veel minder pagina`s dan de oude. Hoe komt dat?

 

  1. 9.    In de canon van de Nederlandse geschiedenis staan slechts twee boeken. Max Havelaar is er één van. Welk boek is het andere?

 

  1. 10.          Bekijk het fragment van de film Max Havelaar op youtube. Denk je dat dit boek makkelijk te verfilmen was? Lijkt het jou een goede film?

 

 

Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 

 


Werkblad 5

 

Liefdesgeschiedenissen

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/uitkomsten/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

 

 

  1. 2.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten. Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 

  1. 3.    Lees het verhaal over Saïdja en Adinda (kopie, hertaling). Welke tragische liefdesduo’s (literatuur, film, toneel) ken je nog meer. Zie je overeenkomsten/verschillen in deze verhalen?

 

  1. 4.    Multatuli gebruikt dit verhaal om iets duidelijk te maken, wat wil hij vertellen?

 

  1. 5.    Op youtube kun je het filmpje Saïdja en Adinda bekijken. Wat vind je van deze persiflage. Stel je voor dat je de opdracht kreeg om ook zo’n filmpje te maken, hoe zou je dat aanpakken?

 

  1. 6.    De vrouw van Max Havelaar heet Tine, net zoals de vrouw van Multatuli. Hoe wordt in Max Havelaar Tine beschreven? (kopie hertaling) Zou het een liefdesverklaring van Multatuli aan zijn vrouw kunnen zijn?

 

  1. 7.    Het boek is een aanklacht om Nederland wakker te schudden. Multatuli hield kennelijk van Indië en de inwoners van dat land. Zoek eens op of er sprake is van een Indische geliefde. Voor informatie kun je kijken op: http://www.multatuli-museum.nl/multatuli/index.html

 

  1. 8.    Houd jij van liefdesverhalen of lees je liever iets anders? Waarom?

 

  1. 9.    Max Havelaar gaat niet alleen over Saïdja en Adinda, maar ook over de liefde voor een land. Tegenwoordig zijn er veel Nederlanders met een dubbele nationaliteit. Heb jij een dubbele nationaliteit? Waar ligt jouw hart?

 

  1. 10.          Bekijk het fragment van de film Max Havelaar op youtube. Waar denk je dat in deze film de nadruk op ligt: het verhaal van Max Havelaar, het verhaal van Saïdja en Adinda, de Indische kwestie, het geweld of misschien op nog iets anders?

 

 

 

 

 

 


 

Werkblad 6

 

Ouderwets Nederlands

 

  1. 1.    Maak een weblog aan. Dit kun je het best doen met een hotmail of live-account, waar de meeste leerlingen al beschikking over hebben. De te volgen stappen wijzen zich vanzelf. Vul je blog naam in op het lijstje dat de klas rond gaat, zodat je docent weet waar hij je op het net kan vinden. Bij het maken van je blog kun kiezen wie er allemaal mogen kijken. Zorg ervoor dat in ieder geval je klasgenoten en je docent jouw blog kunnen lezen en er op kunnen reageren. Alle antwoorden/uitkomsten/ideeën op deze vragen of vragen die jezelf hebt over deze lessenserie verwerk je op je blog. Je hoeft dus niets in te leveren. Wel moet je regelmatig je blog bijhouden en de items moeten een duidelijke titel krijgen. Geef ook aan met welk werkblad je bezig bent.

 

 

 

  1. 2.    Ken je het boek Max Havelaar van Multatuli, heb je er weleens over gehoord of heb je het misschien al gelezen? In je blog beschrijf je dit in duidelijke bewoordingen. Als je het boek al gelezen hebt, geef dan je mening over het boek met duidelijke argumenten.

 

  1. 3.    Welke oude teksten hebben jullie op school behandeld, moest je ook een stukje vertalen of kreeg je meteen de vertaling?

 

  1. 4.    Welke talen heb jij op school? Vind je het leuk om vreemde talen te leren en pik je ze snel op? Of ben je misschien dyslectisch en heb je er juist heel veel moeite mee?

 

  1. 5.    Heb je wel eens een oud jeugdboek gelezen dat nog van je vader, moeder, opa of oma is geweest (Bijvoorbeeld Kruimeltje of Pietje Bell). Vond je dat vervelend om te lezen of maakte die oude taal niets uit? Hoe vind je het nu, in de tijd van euro’s en mobieltjes, om een boek te lezen waar het nog over guldens gaat en men geen mobieltjes heeft? Denk je dat behalve de taal, ook andere dingen een boek ingewikkeld kunnen maken?

 

  1. 6.    Max Havelaar is 150 jaar oud. Je krijgt van je docent een kopie van een bladzijde uit dit boek, maar ook van een bladzijde van een ongeveer 100 jaar oud boek, een 50 jaar oud boek en een 25 jaar oud boek. Zelf zoek je nog een pagina uit een vrij nieuw boek. Wat valt je op aan het taalgebruik. Zie je woorden waar je de betekenis niet van kent? Hoe zit het met de omgangsvormen? Zijn er voorwerpen die je niet kent?

 

  1. 7.    Na de Max Havelaar hebben we al een paar keer nieuwe spellingsregels moeten leren. Ga in jouw kopieën eens op zoek naar woorden die volgens de laatste spellingsregels fout geschreven zijn. Zijn dit nu voor jou storende fouten?

 

  1. 8.    In Engeland is het hertalen/hervertellen van literaire werken de normaalste zaak van de wereld. Van de meeste boeken heb je dure uitvoeringen met prachtige tekeningen, goedkopere uitvoeringen om het werk voor iedereen toegankelijk te maken, van sommige boeken zijn zelfs leuke kinderversies op de markt. Veel Engelse boeken zijn ook vaker dan eenmaal verfilmd. Nederland kent deze traditie niet. Er is veel commotie ontstaan toen de hertaling van Max Havelaar door Gijsbert van Es op de markt kwam. Zoek een tweetal recensies op van dit boek en geef aan of je het eens bent met de recensent (op je blog even een link naar de recensie maken)

 

  1. 9.    Bekijk hoofdstuk 6 van de originele tekst van de Max Havelaar en bekijk de kopie van hetzelfde hoofdstuk van de hertaling. Waar gaat jouw voorkeur naar uit? Leg uit waarom. http://www.dbnl.org/tekst/mult001maxh01_01/mult001maxh01_01_0008.php

 

  1. 10.          Bekijk het filmpje van de film over Max Havelaar op Youtube. Wat vind je van het taalgebruik van Max Havelaar en bijv. de inlanders. Is dit taalgebruik een reden waarom je de film misschien minder aantrekkelijk vindt? Leg uit.

 

 

 

Beschrijf alles uitgebreid in je blog, maak er een aantrekkelijk geheel van en laat ons meeleven.

 

 


 

 

 

Werkblad 7

 

Indische literatuur

 

 

  1. De Nederlandse literatuur kent diverse genres. Maar een hele specifieke is wel de Indische literatuur. Ga eens op zoek naar Nederlandse schrijvers met een Indische achtergrond, wat hebben zij zoal geschreven. (o.a.: Marion Bloem, Adriaan van Dis, E. du Perron, Louis Couperus, Maria Dermoût)

 

  1. Ook Indische schrijvers hebben in Nederland gepubliceerd. Zoek eens informatie op over Pramoedya Ananta Toer. http://www.nrcboeken.nl/schrijver/pramoedya-ananta-toer Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen hem en Multatuli?

 

  1. http://www.nederlandleestoeroeg.nl/ Dit boek was tijdens Nederland Leest het geschenk. Veel scholen hebben dit boek ontvangen voor de leerlingen en er is veel aandacht aan besteed. Heeft jou school ook aandacht besteed aan Oeroeg van Hella Haasse?

 

  1. Bekijk de site van Marion Bloem. Lees en bekijk het gedicht Zoek een lieve crocus en bekijk de trailer van haar film Ver van familie. Heeft haar afkomst haar werk beïnvloed of is zij een ‘gewone’ Nederlandse schrijfster? http://www.marionbloem.nl

 

  1. Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 


 

 

Werkblad 8

 

150 jaar Max Havelaar

 

  1. Niet alleen in Nederland maar ook in Vlaanderen (België, Nederlandssprekend) wordt 150 jaar Max Havelaar gevierd. Kijk maar eens http://www.editiepajot.com/regios/23/articles/12139. Wordt er in Nederland ook iets dergelijks gedaan? Zo ja, wat dan?

 

  1. Ga eens op het internet op zoek of er ook tentoonstellingen worden gehouden in het kader van 150 jaar Max Havelaar. Geef ook aan of je deze zou willen bezoeken.

 

  1. Vind je dat er op school voldoende aandacht aan dit jubileum wordt besteed?

 

  1. Wat wordt er verder gedaan aan dit jubileum, denk aan speciale dingen, dus geen tentoonstellingen of boeken. Er komt een speciale uitgave, maar het is geen boek. Wat is het wel?

 

 

  1. Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 

 


 

 

Werkblad 9

 

Film/toneel/musical/youtube/hoorspel

 

 

  1. Ga eens op zoek naar alle bewerkingen die er van Max Havelaar zijn gemaakt. Wat is er zoal te vinden?

 

  1. Probeer bij elk van deze bewerkingen ook recensies te vinden. Hoe werden deze bewerkingen ontvangen.

 

  1. Heb je zelf een idee voor een bewerking van Max Havelaar/Saïdja en Adinda? Hoe zou jij het aanpakken. Heb je misschien al iets gedaan? Zet het op je blog! Wij zijn nieuwsgierig.

 

  1. Welk Nederlands boek zou volgens jou ook zeker verfilmd moeten worden? Licht toe waarom je dat vindt.

 

  1. Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 

 

 


 

 

Werkblad 10

 

Max Havelaar, keurmerk Fairtrade

 

 

  1. 1.      Kijk eens op http://www.maxhavelaar.nl/ . Vind je het terecht dat dit de naam is geworden van het keurmerk voor eerlijke handel? Leg je antwoord uit.

 

  1. 2.      De ondertitel van het boek is ‘of de koffieveilingen van de Nederlandse handelsmaatschappij’. Fairtrade gaat allang niet meer alleen over koffie. Waar zet stichting Max Havelaar zich verder voor in?

 

  1. 3.      Onderzoek eens of de koffie bij jou op school zuivere koffie is (fairtrade/Max Havelaar).

 

  1. 4.      In een paar landen in Europa en Nederland zijn Fairtrade-steden. Is jouw woonplaats een Fairtrade-stad. Hoe denk jij over dit soort initiatieven? Zou jij je hiervoor in willen zetten?

 

 

  1. 5.      Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 

 

 

 


Werkblad 11

 

De BV Nederland nu

 

 

  1. Je hebt in de voorgaande les en tijdens het maken van de opdrachten en het lezen van de blogs van je klasgenoten veel geleerd over de Max Havelaar. Dit boek is een aanklacht tegen de uitbuiting van de Indische mensen. Die uitbuiting is ontstaan na de kolonisatie door VOC. Minister-president Balkenende roemde de oude VOC-mentaliteit en vond dat wij als Nederlanders die mentaliteit weer moeten omarmen. Wat zou Multatuli van die uitspraak vinden? www.voc-kenniscentrum.nl

 

  1. Tegenwoordig heb je slaafvrije chocolade, moeten de banken ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en voeren de scholen maatschappelijke stages in voor de leerlingen. Houd jij je in het dagelijkse leven bezig met dergelijke zaken? Dus: let je op labels en kies je bewust? Of zou je er misschien beter op willen letten, maar is het te duur, of denk je dat je toch niets kunt veranderen?

 

  1. Max Havelaar is een fictief persoon. Welke ‘echte’ personen hebben volgens jou grote, positieve, veranderingen teweeg gebracht? Welke veranderingen waren dat? Je mag bij deze vraag ook over de grenzen denken.

 

  1. Wat moet er volgens jou hier op school veranderen en wat kun jij daar zelf aan doen? Ik zou hier een concreet antwoord willen lezen.

 

  1. Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 

 

 

 


 

 

Werkblad 12

 

Indië nu

 

 

  1. Nederlandse scholieren zouden te weinig weten van het Indische verleden, daarom krijgen scholieren van alle soorten onderwijs in Nederland een stripboek over Indië. Heb jij dit boek ontvangen? http://www.nu.nl/boek/2202387/stripboek-indie-scholieren.html

 

  1. http://entoen.nu/indonesie Er is veel veranderd sinds Max Havelaar is verschenen. Wanneer vertrokken de Nederlanders? Wat ging er vooraf aan het vertrek van de Nederlanders?

 

  1. Ben jij weleens in Indonesië geweest? Vond je er voorbeelden van typisch Nederlandse dingen?

 

  1. Ga eens op zoek naar: bevolking, religie en bekende schrijvers in Indonesië. Beschrijf in je blog hoe het er nu is en hoe is de relatie met Nederland nu?

 

 

  1. Zou je het boek Max Havelaar van Multatuli helemaal willen lezen? Waarom wel/niet? Als je hebt gekozen voor wel, zou je dan kiezen voor de originele versie of voor de hertaling, waarom?

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s