Feiten en meningen

Tijdens mijn lessen komen ze vaak aan de orde: feiten en meningen en vaak zijn ze lastig uit te leggen, vooral omdat je feiten kunt gebruiken ter ondersteuning van je mening, dat kan heel ingewikkeld worden.

Neem nu onze vakantie in Tenby (Zuid-Wales), het is daar niet een keer boven de 19 graden Celsius geweest (feit) en toch hebben we over het algemeen heerlijk weer gehad (mening, die van mij). Dat komt vooral omdat op de meeste dagen de zon heerlijk scheen en dat geeft natuurlijk een vertekend beeld, want in de zon lijkt alles mooier, zonniger en blijer.

Het is dus mogelijk dat het bij 19 graden celsius in Tenby warm is, terwijl het bij precies dezelfde temperatuur in Enschede koud is. Erger nog, het is hier nu 23 graden Celcius, maar geheel bewolkt, volgens mij is het een koude, sombere dag.

Pootjebaden
Pootjebaden
Veel bruiner ben ik niet geworden.
Veel bruiner ben ik niet geworden.

Feit: Ik heb echt met 18 graden in de branding gewandeld, zie de foto

Mening: Ik heb een heerlijk zonnige vakantie gehad.

2 thoughts on “Feiten en meningen

Geef een reactie

