Stemloos

Als je het niet zeggen kunt, dan moet je het maar schrijven. Ik ben mijn stem weer eens kwijt, hij zit waarschijnlijk ergens in mijn zere keel bij de opgezette klieren en ik zit met de gebakken peren😦
Vandaag heb ik daarom maar thuis gewerkt, ik moest nog iets uitzoeken en dat kon prima op de bank met de laptop op schoot en een glas thee onder handbereik.
Natuurlijk heb ik een vierkantje gebreid en ik ben ook begonnen met het derde paar sokken van het jaar.

F3
F3

Maar goed, ik zou nog iets schrijven over de cursus Moulage, afgelopen zaterdag zijn we druk bezig geweest verschillende kraagjes en met mouwen, vooral die mouwen waren knap ingewikkeld, maar als je het (eindelijk) in de gaten hebt is het eigenlijk heel logisch. Ik vond het namelijk nogal jammer dat ik zo’n smal armpje (maat 36) moest maken, want die maat ligt zo’n 30 jaar achter me, maar met een simpele truc kan ik dit armpje voor alle maten en vormen van mouwen gebruiken, dus is het niet voor niets gewerkt.

Na zaterdag is het me wel duidelijk geworden dat ik een paspop op mijn eigen maat wil hebben, zodat ik alles wat ik tot nu toe geleerd heb, echt in de praktijk kan toepassen. Voor aanstaande zaterdag moeten we een project uitzoeken, dat we dan op de poppen vorm gaan geven, maar als je een broek op je eigen maat wilde, kon je ook een patroon van een broek, die je goed zat, meenemen en dan helpt Ton je om hem helemaal naar je eigen maat te vormen, zodat je met een patroon van een prima passende broek naar huis gaat. Nou, zo’n patroon heb ik niet en ik houd eigenlijk ook niet zo van broeken, die zitten nooit echt lekker. Ik ben heerlijk op zoek naar allerlei foto’s van leuke jurkjes.

We prikken de stof op de pop.
We prikken de stof op de pop.

We tekenen vooral veel lijntjes op de katoen.
We tekenen vooral veel lijntjes op de katoen.

coupenaden kunnen op heel veel manieren!
coupenaden kunnen op heel veel manieren!

kraagje
kraagje

Als je klaar bent met de spelden, teken je alle stiklijnen met een zwarte stift, de rode lijnen zijn ‘recht van draad’ die moet je goed in de gaten houden, zodat de stof steeds goed valt. Het is zo mooi om te zien dat je dan met simpele handbewegingen een ‘natuurlijke’ plooi kunt leggen.
Ik hoop maar dat ik zaterdag weer stem heb (morgen is ook goed), want ik wil de laatste les niet missen! Wel ga ik waarschijnlijk daarna nog op een cursus werken met kralen en pailletten en natuurlijk moet ik op een cursus ‘omgaan met je naaimachine’.

Geef een reactie

