Iets nieuws

Mijn eigen kleren ontwerpen, dat heeft me altijd heel erg fantastisch geleken en in het verleden heb ik al eens sokken en truien ‘ontworpen’, maar echt serieus is het nooit geworden. Ook omdat ik naaimachines die iets meer kunnen dan alleen simpel vooruit en achteruit heel eng vind, draadspanning en speciale naaivoetjes, te eng om over na te denken. Nu is mijn gouwe ouwe naaimachine met zoonlief meeverhuisd naar Utrecht en heb ik inmiddels de prachtige naaimachine, die echt alles kan, van mijn schoonmoeder gekregen.
Natuurlijk ben ik daar ontzettend blij mee, maar de machine kan zoveel meer dan ik aankan, dat ik eerst maar eens op cursus moet met dat ding.
Nu hebben wij in Enschede een heel goede naaimachinewinkel en daar geven ze ook allerlei cursussen, o.a. de cursus Mouleren, en daar is het meteen misgegaan. Ik heb niet meer gedacht aan een technische uitleg over mijn wondermachine en hoe ik daar verder mee om moest gaan, ik dacht ook niet meer aan de gordijnstof die netjes op de plank ligt te wachten tot ik die cursus omgaan met je naaimachine heb gehad, nee, helemaal niets van dat alles, want Mouleren is ontwerpen in 3D, geen enge formules, geen lastige tekeningetjes, maar meteen op mens (of pop) met lappen en spelden aan de gang, hoe heerlijk is dat? Je ziet meteen wat wel en niet kan en ik heb me meteen opgegeven.
Er was eerst een instapcursus, we leerden een ‘paslijfje’ maken en daarna konden we ons opgeven voor de volgende drie lessen. Daar was gisteren de eerste van en wat was het weer geweldig. We hebben ’s morgens geleerd hoe je verschillende rokken helemaal naar de vorm van de pop konden ontwerpen en ’s middags was het ‘keurslijfje’ aan de beurt, als huiswerk voor de volgende week moeten we een pas-arm maken voor de paspop.
Ton Verswijveren, die de cursus geeft heeft veel verstand van zaken, hij heeft zelfs een duidelijk boek met veel foto’s geschreven over Moulage.

Gelukkig is de cursus verdeeld over drie zaterdagen, zodat ik niet te lang hoef te wachten op de volgende les. Daarna meteen maar een cursus boeken om wegwijs te worden op oma’s machine.

Maar door de drukte gisteren kwam ik aan een vierkantje niet toe, vandaag heb ik er twee gemaakt:

# 25
# 25

# 26
# 26

Geef een reactie

