Geen koets

Ik ben gek op pompoenen. Ik vind ze er meestal prachtig en soms ook een beetje mysterieus uitzien, ik kan me daarom ook goed voorstellen dat een beetje Petemoei ze in een koets kan veranderen. Dat lukt mij (nog) niet, maar voor een lekkere pompoensoep draai ik mijn hand niet om, vooral niet omdat ik keuze genoeg heb uit de kookboeken hier in huis. Toch is mijn eigen recept een familie-favoriet en omdat die zo simpel is, deel ik hem hier.

ingrediënten
ingrediënten

Voor een flinke pan soep heb je nodig:

een paar uien (gesnipperd)
2 pompoenen (in blokjes)
een paar knoflooktenen (gehakt)
een halve tot een hele theelepel hot crushed chillies
een flinke theelepel karwijzaad
3 kruiden- of groentebouillonblokken
1,5 liter water (evt. een blik kokosmelk en dan aanvullen met water tot 1,5 liter)
olijfolie

De uien en de knoflook samen met de chillies en het karwijzaad in de olijfolie zacht laten worden, de uien worden een beetje glazig. De olie moet niet te heet zijn, want de uien mogen niet bruin worden.
Daarna de pompoenblokken erbij doen en even laten bakken, op dit moment doe ik de waterkoker aan en als het water kookt gaat dat bij in de pan samen met de drie bouillonblokjes, als je kokosmelk gebruikt, kun je die beter wat later bijvoegen, tegen het eind van de kooktijd.

lekker pruttelen
lekker pruttelen

Laat de boel een half uur tot drie kwartier zachtjes koken, totdat de pompoen zacht is. Dan even met de staafmixer de soep glad maken en klaar is de soep.
Serveren met een lekkere soepstengel.
Lekker!
Lekker!

# 14
# 14

De kleur van deze sokkenwol is Crazy Chris (Regia sokkenwol), heel toepasselijk voor zoonlief.

2 thoughts on “Geen koets

Geef een reactie

