Anders

En toch kruipt werk weer even in mijn blogleven, want ik heb namelijk een heel mooie opdracht gekregen, namelijk het ontwerpen van een lessenserie over ‘anders zijn’ en dat dan iets breder getrokken dan alleen ‘HoLeBi’, dit omdat anders zijn meer inhoudt dan alleen seksuele voorkeur. Op iedere school zitten zoveel ‘andere’ kinderen, het zou eigenlijk heel gewoon moeten zijn.

Want laten we wel zijn, de meeste gezinnen zijn nog steeds mama, papa en ongeveer twee kindjes, variaties daarop zijn al iets minder vreemd, van gescheiden ouders kijkt niemand meer op, maar ik wil mijn lessen concentreren op de kinderen, kinderen van ongeveer tweede brugklas leeftijd, wat als je geadopteerd bent, ernstig ziek of je worstelt met je seksualiteit?

Gelukkig hoef ik het niet helemaal alleen te doen, mijn ideeën vormen de basis voor een kleine werkgroep en samen gaan we uiteindelijk een projectweek op poten zetten. Ik ben nu druk bezig met het uitzoeken van mooie jeugdboeken over ‘andere’ kinderen, zoals “Verliefd zijn is een ramp” van Caja Cazemier, over een meisje dat ontdekt dat ze lesbisch is en natuurlijk het prachtige “Gebr.” van , maar ook “Laat me niet stikken” van Ruben Prins over een jongen met taaislijmziekte. Ik zet de film Billy Elliot ook op mijn lijstje dat besproken moet worden, want volgens mij past die ook prima bij het onderwerp.

Misschien heb jij ook nog suggesties? Ik ben heel benieuwd en ik laat hier zeker weten hoe het verder gaat.

Vierkantje # 10
Vierkantje # 10

4 thoughts on “Anders

    1. Hallo Hilde,
      Dat is zeker een waardevolle aanvulling. Ik heb een paar jaar geleden een jongen in de klas gehad, waarvan de ouders ook pleegkinderen hadden. Hij heeft destijds een prachtige spreekbeurt gehouden. Ik zal hem nog eens opzoeken, misschien wil hij wel als gastspreker komen.

  1. Geweldig nieuws!! Heel veel succes! Had ook al aan “Gebr.” gedacht … Schoot me net te binnen: Mark Haddon, “Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht” (syndroom van Asperger) – heel mooi!

Geef een reactie

