Lekker winkelen, deel drie

lunchLekker winkelen, zucht….
Vandaag ben ik even naar de kapper geweest in Enschede en daarna zou ik even gaan lunchen met onze oudste dochter, lekker even naar de Bijenkorf, zolang het nog kan, want aan het eind van het jaar sluiten de deuren en dan komt daar de Primark. Dat vinden veel ‘kinderen’ prachtig, want dan kunnen ze voor weinig geld veel kleren kopen, wat ze dan ook vaak gaan doen, want de mode verandert dagelijks. Het lijkt mij moeilijk om dan echt blij te zijn met iets dat je gekocht hebt. Ik heb liever iets dat iets duurder is, maar dat mooi is, iets waar je misschien wel zuinig op bent, misschien. Waarschijnlijk ben ik een beetje ouderwets.

Het is niet echt meegevallen, dit ochtendje Enschede, want het is gewoon schokkend om te zien hoeveel winkels de deuren dicht doen in het centrum. Zaterdag was ART er nog, vanmorgen was hij dicht (dichtgetimmerd, niet gesloten), bijna alles in de Irenepromenade is dicht, aan de Heurne hetzelfde verhaal.
De gemeente doet er ook niet echt iets aan om mij naar de stad te lokken, voor dit ochtendje ‘winkelplezier’ was ik iets meer dan zeven euro kwijt aan parkeerkosten!

Gelukkig zit mijn haar weer leuk en was het lunchen met dochterlief gezellig, maar over de schok dat ART dichtzit ben ik nog niet heen. Binnenkort moet ik maar weer eens naar zoonlief in Utrecht, daar hebben ze behalve de Bijenkorf, ook een ART en niet te vergeten de Notorious.

2 thoughts on “Lekker winkelen, deel drie

  1. Het is inderdaad een triest beeld, al die dichtgetimmerde panden, ik zie het ook in steeds meer steden. En ik snap het heel goed, de huren zijn gewoon zo hoog dat je wel een mega-omzet moet draaien om alleen dat al op te kunnen brengen en dat lukt vaak niet. Het is ook vaak de reden (in elk geval voor mij) om voor de start van een webwinkel te kiezen i.p.v. een gewone winkel, hoewel dat laatste natuurlijk veel leuker is en ook veel beter voor de leefbaarheid van de steden. Maar de overlevingskansen zijn momenteel gewoon nihil als je een gewone winkel begint.

    1. Ik snap het eigenlijk ook wel en ik ben ook heel blij met de diverse webwinkels, maar toch..
      Wij kopen de kaas bij de kaasboer, de meeste boeken bij de boekhandel en iedere zaterdag gaan we voor groente en fruit naar de markt. We zijn heel erg van steun de plaatselijke middenstand, maar als die op een gegeven moment alleen nog bestaat uit winkels waar je voor een euro een t-shirt kunt halen dat je niet past?
      Ik probeer al mijn leven lang Enschede te promoten als een leuke, gezellig stad, maar ik begin nu zelfs de gaten te zien, waar ik jarenlang mijn ogen voor sloot.

Geef een reactie

