Schrijfles

Vorige week was een drukke week op school, we hadden de inschrijving voor nieuwe leerlingen en ook de tienminutengesprekken naar aanleiding van de rapporten, daar tussendoor waren er ook nog een paar andere dingen waar ik aandacht aan moest geven. Ik twijfelde daarom toch nog even of ik echt wel naar de masterclass schrijven van Renate Dorrestein zou gaan, want misschien was het wel verstandiger om thuis te blijven en vroeg naar bed te gaan.

Gelukkig was de aandrang om wel te gaan groter dan mijn vermoeidheid en ik heb een geweldige avond gehad. Ik wist dat Renate schrijfles heeft gegeven aan studenten in Amerika en dat ze hier in Nederland ook de nodige lezingen heeft gegeven. Bij binnenkomst was het al snel duidelijk dat we flink aan het werk moesten, op de stoelen lagen pen en schriftje al klaar, er was koffie en thee en iets na acht uur begon ons college.

Het was inspirerend, we kregen veel informatie over de relatie tussen schrijver en lezer, over hoofdpersonen en over ‘niet vertellen, maar laten zien’. Renate verwees veel naar andere boeken en ik was blij dat ik het merendeel van die boeken ook gelezen had, ik wist dus wat ze bedoelde en daardoor landde de lesstof goed. Ik was haar boek Het geheim van de schrijver al aan het lezen en veel van wat er woensdag besproken werd is terug te vinden in het boek.

Heel eventjes dacht ik dat mij de moed nu wel helemaal in de schoenen zou zakken en dat ik nooit meer een boek zou schrijven, maar ik weet wel beter. Ik ga de aanbevelingen van Renate ter harte nemen en boek twee nog eens goed bekijken, waar kan het beter, wat moet er weg en moet het er komen? Verder ben ik al begonnen met boek drie en met deze cursus achter de rug, kan het eigenlijk alleen maar steeds beter gaan.

2 thoughts on “Schrijfles

  1. Wat gaaf zeg! Haar boek ‘Het geheim van de schrijver’ vond ik erg interessant, hoewel ik zelf totaal geen schrijf-ambities heb. Maar het heeft me inzicht gegeven in hoe een goed verhaal in elkaar steekt.
    Succes met het schrijven!

Geef een reactie

