De schaar er in!

Morgen is het zover! De schaar gaat in het vogelvest. Dat is niet zo afschrikwekkend als het misschien lijkt, maar gewoon een noodzakelijk kwaad.

In de Scandinavische landen is het doodgewoon, je breit alles in het rond op een grote rondbreinaald, met een paar extra steken voor de ‘steek’, het knipgedeelte. Deze extra steken verstevig je met de naaimachine, met de hand of eventueel zelfs met een haaknaald, het ligt er maar aan wat jezelf het fijnst vindt en daarna, hoppa, knippen maar. Daarna zorg je ervoor dat alles goed afgewerkt wordt en je hoeft niet bang te zijn voor rafels of ladders in je breiwerk.

Christel Seyfarth, de designer van het vest, raadt aan om eerst de ‘body’ van het vest af te maken en daarna pas met de mouwen te beginnen, omdat je dan veel beter kunt meten hoelang en hoe breed de mouwen moeten worden, het grote voordeel van zelf maken, je maakt het meteen mooi op maat.

Morgen ga ik met mooie stiksteekjes de extra steken verstevigen en daarna gaat de schaar erin, foto’s volgen🙂

vogelvest2

5 thoughts on “De schaar er in!

  1. Oh, ik herinner me nog de eerste keer dat ik dat deed: doodeng vond ik het. Maar het went en ik brei inmiddels al mijn vesten zo, je kunt alles zo lekker rond doorbreien, dat is zo’n enorm voordeel. En het is wat jij zegt: goede stiksteekjes erlangs (ik doe altijd een dubbele rij) en dan kan er eigenlijk niks mis gaan hoor. Succes!

    1. Hoi Martine,
      Het is ook niet mijn eerste keer, maar ik ben toch eerst maar met het beleg begonnen. Als dat klaar is, dan gaat de schaar erin, dan kan ik meteen de belegstukken vast zetten. Op die manier blijven de afknipranden niet te lang overgeleverd aan het dagelijkse leven van een vest in aanbouw.

Geef een reactie

