Aanstormend talent

Gisteren was ik heel even in één van de mooiste schoolgebouwen van Enschede, namelijk de Oude Ambachtsschool, een heel mooi monumentaal pand, met glas-in-loodramen, mooie trappen en muurschilderingen en jammer genoeg niet meer in gebruik als school. Er moet een nieuwe bestemming voor gekozen worden en totdat het zover is, wordt het (anti)kraak bewoond en gisteren was ik bij Bas Timmer, één van de huidige bewoners.

Op verzoek van zoonlief moest ik even een trui ophalen, hij heeft namelijk model gestaan voor een aantal van Bas’ truien en had er meteen maar één besteld, om verzendkosten tegen te gaan, zou ik hem ophalen. Natuurlijk had ik de foto’s al gezien op de site van Bas en het is inspirerend om te zien hoe er zelfs in deze tijd van crisis nog volop geëxperimenteerd wordt met nieuwe technieken, vooral als die gemengd worden met traditionele elementen.

Het was een beetje déja-vu gisteren, het lopen door de koude gangen, het kunstenaarsinterieur en het atelier, waar ik zo aan het werk zou willen gaan. Woonde mijn zusje, Chris Ros, vroeger niet net zo? En ben ik bij zoonlief ook niet regelmatig in een kraakpand op visite geweest, waar gewerkt en gecreëerd werd? Helaas heeft de krakersbeweging nog steeds een negatieve naam, terwijl ik er toch steeds alleen goede herinneringen aan heb: aardige, gastvrije en creatieve mensen, die hard werken om het gebouw leefbaar te maken en die met interessante oplossingen komen voor de problemen die ze daarbij tegenkomen.

Bas en zijn vriendin waren druk aan het werk, hij liet me de mooie Afrikaanse stoffen zien, die hij in zijn ontwerpen verwerkt en ook showde hij zijn printapparaat, waarmee hij zijn logo print en zo opstrijkbare naamkaartjes kan maken. Hij bood ook aan om voor mij zo’n print te maken om te gebruiken voor mijn breiwerk, daar word ik helemaal blij van. Hopelijk kan zoonlief een keer helpen met het ontwerpen van een leuk, klein naamkaartje.

Het ateliergedeelte van hun woonverblijf wordt binnenkort verplaatst, nu woont en werkt Bas nog op de eerste verdieping. Dat moet je trouwens ruim zien, want om te douchen en dergelijke moeten ze nog naar beneden en dat terwijl de gangen en lege ruimtes niet verwarmd worden! Maar het atelier gaat naar beneden en dan komt daar ook een klein winkeltje bij, waar hij dan op donderdagavonden zijn kleding gaat verkopen, er komt misschien ook een klein cafégedeelte bij, zodat je dan ook lekker een kopje koffie of thee kunt drinken. Als het zover is, kom ik zeker langs en dan zal ik wat lekkers bakken voor bij de koffie of thee.

Ik wens Bas heel veel succes met zijn ontwerpen, ik kom zeker nog eens kijken.

B-Comfort Sweater RedFoto van zoonlief, geplukt van de site van Bas: www.bastimmer.eu

 

One thought on “Aanstormend talent

Geef een reactie

