Noten lezen

Petepel had weer een indringende vraag: Ben jij een muzieklezer?

Om maar met een geweldig scrabblewoord te komen: deze vraag is multi-interpretabel, want wordt er bedoeld of ik bladmuziek kan lezen? of dat ik vooral boeken lees die over muziek gaan? of wellicht dat ik alleen kan lezen met een muziekje op de achtergrond? Zelf geeft hij een aardig inkijkje in zijn leven, hij houdt van lezen en van muziek. Dat is een mooie combinatie, ik houd ook van lezen en van muziek.

Ik kan ook bladmuziek lezen, ik heb een jaar of zes gitaarles gehad, klassiek gitaarles, welteverstaan en ik vond het fantastisch. Ik heb zelfs examen gedaan en daar speelde ik drie stukken van Manuel da Falla, een flamenco stuk en iets van Mozart. Verder heb ik blokfluit gespeeld en gezongen in een jeugd- en een schoolkoor. Na mijn veertigste heb ik nog twee jaar pianoles gehad, maar dat was niet zo’n succes. Al met al kan ik rustig stellen dat ik niet echt een muzikant ben, want als ik dat wel zou zijn, zou ik wel vaker naar die gitaar grijpen die hier in de kamer staat of zelfs de piano bespelen, maar nee, dat laat ik aan anderen over.

Vroeger kon ik ook niet zonder radio: Veronica, Hilversum 3 en Radio Noordzee, de radio stond wat mij betreft dag en nacht aan. Tegenwoordig heb ik eigenlijk alleen de radio aan als ik auto rijd. Ik kan namelijk geen zender vinden waar ik me 100% goed bij voel. De ene zender heeft een te hoog gewauwelgehalte en de volgende zender te veel flutmuziek. Ik heb sinds kort een nieuwe auto en daar kunnen geen cd’s in (belachelijk, maar het is echt zo) maar daar moet een I-pod of usbstick in, maar dan moet ik eerst allemaal muziek uitzoeken en opladen, misschien dat ik daar maar eens een weekendje voor moet gaan zitten, want vaak erger ik me zo aan de radio dat ik hem maar even uitzet😦

Ik houd van heel veel verschillende soorten muziek en ik mis een heleboel muziek sinds zoonlief het huis uit is, hij speelt klarinet, basgitaar, piano en hij zingt. Onze oudste dochter zong ook veel en de jongste speelde hobo. Het was hier dus best een muzikale toestand, nog steeds wel, want Huà speelt piano en gitaar. Ik ben gek op jaren ’60 muziek, rock, pop, Neue Deutsche Welle, opera, klassieke muziek en van sommige Nederlandstalige muziek. Ik vind teksten bij muziek ook heel belangrijk, hoewel ik instrumentale muziek ook mooi vind. Er is eigenlijk maar één muzieksoort die ik echt niet kan waarderen en dat is Jazz, maar zelfs dan kan ik zo weer een paar nummers opnoemen die ik wel mooi vind, zoals Take five van Dave Brubeck en de klarinetmuziek van Mister Acker Bilk.

Huà en ik gaan graag naar de opera en we prijzen ons dan ook gelukkig met onze plaatselijke Nationale Reisopera, die nu helaas in zwaar weer verkeert door de opgelegde bezuinigingen, maar die ontzettend mooie producties op haar naam heeft zijn. Een van de mooiste opera’s die ik ooit gezien heb was Orpheo ed Euridici, die was zo ontroerend mooi, dat ik echt met zakdoeken bij de hand heb zitten genieten van de prachtige muziek en het indrukwekkende verhaal.

Omdat ik graag biografieën lees, vind ik het ook interessant om over het leven van componisten en andere musici te lezen, zo is er een prachtig jeugdboek met cd over de reizen van de jonge Mozart, het is heel ontroeren om te lezen en te horen wat hij allemaal al op jonge leeftijd heeft gedaan. Net zo graag lees ik over het leven van Kurt Cobain of Johnny Cash.

Het wonderbaarlijkst vind ik dat muziek en tekst soms echt zo bij elkaar horen, zoals My little town http://youtu.be/b3F2PMLDbjE  van Simon en Garfunkel en Donna Donna http://youtu.be/5TKLShi4pq0 van Claude François, maar daar zijn nog veel meer voorbeelden van te geven. Verder ben ik fan van Johnny Cash, het is heel ontroerend om zijn stem te horen groeien van zijn eerste werk tot aan het breekbare werk aan het eind van zijn leven.

Sommige muzikanten blijken ook goede schrijvers te zijn, Thé Lau van The Scene heeft niet alleen prachtige songteksten geschreven, maar ook een leuke bundel In de dakgoot, allemaal muziekverhalen en ja, die staat ook in mijn boekenkast.

Ik heb nu wel zin om mijn usbstickje vol te gooien met mooie muziek, maar wat zal dat een vreemde mix worden!

Van welke muziek geniet jij?

 

 

Geef een reactie

