Wat lees jij?

Het is de vraag die Judith van Leeswammes iedere maandag stelt en het is ook de vijfde vraag van Petepel:

Welk boek lees je op dit moment?

Ik heb net een Nederlands boek, De zwarte meteoor van Tom Egbers,  uit voor de Ik lees Nederlands Challenge en daarna heb ik meteen een begin gemaakt met Brideshead revisited van Evelyn Waugh. Dat boek stond al tijden op mijn te-lezen-lijstje, want ik had de serie al eens gezien en uiteindelijk heb ik die ook gekocht en daarna weer twee keer bekeken. Er bleek ook een film van te zijn, natuurlijk heb ik die ook aangeschaft en bekeken. Ik vind de film trouwens niet zo goed als de serie, maar het boek had ik nog steeds niet gelezen, dus ik kon nog steeds niet bepalen wat er beter was: boek, serie of film.

Tot nu toe bevalt het boek prima, het is niet zo dat ik het ‘uit moet lezen’ omdat het zo spannend is, het verhaal ken ik immers al. Het is heel fijn dat ik het makkelijk aan de kant kan leggen en weer even makkelijk verder kan lezen.

Het is niet het enige boek dat ik aan het lezen ben, alle docenten van onze vestiging moeten het boek De vijf rollen van de leraarlezen en we moeten onze lessen ook volgens deze rollen laten verlopen: Gastheer – Presentator – Didacticus – Pedagoog – Afsluiting van de les. Het is een leerzaam boekje, je kijkt weer eens op een andere manier naar je eigen functioneren. Ik baal er alleen van dat al die rollen een duidelijke functie naam hebben, behalve die laatste, waarom hebben ze die niet gewoon de Uitsmijter of zo genoemd?

De vijf rollen van de leraar

Over De zwarte meteoor schrijf ik straks of morgen een recensie voor de koekjeslijst, het was een spannend ‘jongensboek’.

Lekkere uitdaging!
Lekkere uitdaging!

3 thoughts on “Wat lees jij?

  1. Hallo Maike, leuk dat je dit soort boeken leest. Ik (Hua op de blog) mag dit soort boeken graag in het Engels lezen. Het is historic fiction. Zo heb ik de hele reeks over Boudica (een warrior queen in de Romeinse tijd) en The Eagle-reeks (speelt ook in Engeland in de Romeinse tijd) gelezen. Misschien moet ik me maar eens verplaatsen naar Nederlandse historische fictie.

  2. Hallo Maike,
    Dat vind ik ook een heel prettig genre. Ik heb destijds erg genoten van The name of the rose van Umberto Ecco, dat is ook verfilmd.
    Ik houd ook wel van boeken waar je heerlijk in weg kunt dromen🙂

  3. Ik ben bezig in ‘Moord uit de Golven’ van Peter Tremayne. Een Keltische misdaadroman die zich afspeelt in de 7e eeuw. De schrijver is historicus, dus hoewel het verhaal fictie is, kloppen de achtergrond, veel namen en de geschiedkundige feiten. Dat soort boeken lees ik graag. In Nederland hebben we bijvoorbeeld Marian de Haan met de Damyaen Roosvelt serie. Haar boeken spelen zich af in Duynhaven, een fictief stadje tussen Haarlem en Leiden. Geen literatuur, maar heerlijk om in weg te dromen.

Geef een reactie

