De volgende vraag

Welk boek krijg je maar niet uitgelezen, hoe vaak je er ook aan begint? Dat is de tweede van de 50 vragen over boeken van Petepel en daar heb ik even over nagedacht, maar toen had ik hem wel: Herinneringen van een engelbewaarder van W.F. Hermans. Het is niet zo dat ik keer op keer heb geprobeerd om het boek uit te lezen, maar met lange tussenpauzes heb ik het toch wel zo’n drie keer geprobeerd.

De eerste keer was op de middelbare school, de bedoeling was dat het boek op mijn ‘lijst’ terecht zou komen, maar al snel heb ik dat plan laten varen voor een ander boek. Ik had trouwens twee boeken extra gelezen voor mijn Nederlandse lijst en ook één voor mijn Engelse lijst, voor Duits en Frans vond ik het aantal wel goed genoeg. Welk boek ik ter vervanging heb gelezen weet ik niet meer, maar het was er vast een dat ik zelf veel beter vond

In 1993 heb ik het boek via de  Grote Lijsters aangeschaft en weer ben ik er vol goede moed aan begonnen om het net zo snel weer naast me neer te leggen en ook tijdens mijn opleiding  Tweede graads docent Nederlands, 2001-2004 heb ik me er weer aan gewaagd, wederom zonder succes. Tijdens de Masteropleiding heb ik het maar niet meer geprobeerd. Nu ligt het boek naast me op de bank en ik vraag me heel ernstig af zal ik het doen of niet?

Mijn koekjeslijst heb ik nog lang niet compleet en ik heb gezegd dat het een mooie mix zou worden, maar zou het dit keer dan wel lukken? Het heeft in mijn ogen veel tegen: Het is een oorlogsboek en ik erger me eigenlijk meteen al aan die betweterige engel op de schouder van de hoofdpersoon. Ja, ik heb net de eerste bladzijden weer even gelezen en het lokt me niet echt, bovendien is mijn exemplaar al flink vergeeld en ruikt het naar oud papier. Het is eerder een potentiële weggever geworden dan leesvoer.

Ik ben benieuwd of ik reacties krijg die me er toe overhalen het boek toch te gaan lezen.

Herinneringen Van Een Engelbewaarder

 

2 thoughts on “De volgende vraag

  1. Ach, dat zijn dan al twee ongelezen exemplaren van hetzelfde boek, dat geeft toch te denken.
    Ik zit niet op twitter, maar blog al jaren met veel plezier.
    Bovendien ben ik blij jouw blog gevonden te hebben, leuke uitdaging.

  2. Ik wil best een reactie geven, maar dat zal zich beperken tot het aangeven hoe leuk ik het vind dat je ook meedoet aan het #50books initiatief🙂
    Dit boek van Hermans heb ik niet gelezen maar wel in mijn kast staan. Mocht het er ooit van komen dat ik het boek ga lezen, dan laat ik je weten hoe het me bevallen is.

    P.S.: zit je toevallig op twitter? Dan kan ik je daar vermelden wanneer ik je blog promoot.

Geef een reactie

