Alweer een uitdaging

Via Ernestine van Utopia kwam ik bij de volgende uitdaging terecht: beantwoord 50 vragen over boeken. Ik heb al een paar vragen gemist, maar een kniesoor die daar oplet, ik haal het allemaal wel weer in.

De eerste vraag is: Welk boek heeft in je jeugd de meeste indruk op je gemaakt?

Dat is meteen een interessante vraag, want ik kon al lezen voor ik naar de kleuterschool ging en ik heb vanaf die tijd dus al heel wat boeken verslonden. Toen ik op de lagere school door de meisjesboeken (ja, ja) heen was, mocht ik ook jongensboeken lezen (JA!) en wat was dat een verademing. Van die meisjesboeken weet ik praktisch niets meer, maar van die jongensboeken des te meer! De prachtige trilogie van K. Norel over Scheepsmaat Woeltje, die later Stuurman Aart en nog later Schipper Wessels werd, geweldig. Ik heb ze nu hier nog staan. Maar ook Arendsoog vond ik fantastisch.

Toch is dat niet het boek dat destijds de meeste indruk op mij maakte, want dat was wel een typisch meisjesboek, Kari van Gabriel Scott. Een verhaal over een meisje dat erg veel fantasie heeft, zo kan ze vliegen als ze in haar boom zit en ze geeft allerlei dingen namen en ‘denkt’ dat ze levende dingen zijn. Ze woont aan de bocht van een rivier, waar ze heel gelukkig is. Op een gegeven moment sturen haar ouders haar naar een kostschool in de grote stad om daar een betere opleiding te krijgen. Uiteindelijk zakt ze en mag ze kiezen of ze het nog een jaar wil proberen of dat ze thuis in de huishouding gaat werken.

Mierzoet, maar ik vond het geweldig. Dat meisje dat in die boom klom en dan ‘wegvloog’ en hoe ze bootjes in de rivier liet varen.

Kari

Ik heb het net nog even doorgebladerd, mijn naam staat er in hanenpoten in, het is al aardig aan het vergelen, maar de voorkant is nog net zo mooi en dromerig als toen: een blond meisje op haar knieën in het zand bij water, prachtig.

Voor mijn koekjeslijst heb ik nu De zwarte meteoor van Tom Egbers op mijn nachtkastje liggen, weer een jongensboek🙂

Geef een reactie

