Nee, serieus???

Ik val maar even met de deur het huis binnen: Coen Teulings, van het Centraal Plan Bureau heeft het niet zo op Enschede. Hij vindt zelfs dat er maar niet verder in Enschede geïnvesteerd hoeft te worden. De redenen die hij daarvoor aanvoert zijn op zijn minst een beetje opmerkelijk:

  • Enschede heeft geen mooi stadscentrum. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar ik ben heel blij dat ik de komende tijd zijn ongelijk kan bewijzen met de 053 Leukste Plekken van Enschede. Ik verheug me al op het eerste ijsje bij het Ei van Ko of een lekkere verse muntthee op één van de terrasjes bij de Oude Markt. Ik moest tijdens het lezen van het artikel in de Tubantia even terugdenken aan de warme chocolademelk die Huà en ik vorig weekend dronken bij de Bijenkorf, terwijl we daar in het restaurant uitkeken over de markt en naar de Alfatoren keken, vonden we Enschede er, zelfs in de winter, gezellig uitzag. Maar goed, Coen vindt Zwolle veel leuker en gezelliger. Nu ben ik regelmatig in die stad geweest en ik hoop er zelfs volgende maand weer naar toe te gaan omdat er weer een Handwerkbeurs is, maar om nu te zeggen dat het een gezellige stad is, nee, dat gaat echt iets te ver. Mijn oudste dochter en ik kunnen heel goed samen shoppen, maar in Zwolle waren we de laatste keer snel klaar, het was op een maandag, de helft van de winkels was niet eens open en hetzelfde gold voor de restaurants. We zaten alweer snel in de trein terug naar Enschede, waar we heerlijk hebben gegeten bij TAO.
  • Enschede ligt decentraal. Dat neem ik ook maar met een korreltje zout, want binnen een uur ben je in de leukste steden en als je iets meer tijd neemt, is de keus helemaal groot. Je bent binnen het uur in Münster, een prachtige studentenstad in Duitsland, waar je heerlijk de hele dag kunt winkelen, genieten van de cultuur en eventueel een bezoekje brengen aan de dierentuin, echt een aanrader! Maar ook binnen het uur ben je in Zutphen, ook al zo’n gezellige oude stad, met een antroposofische boekenwinkel met heel veel keus in boeken en tekenbenodigdheden, maar ook met een bonbon-atelier, waar je je koffie kunt drinken terwijl de eigenaar bezig is met bonbons maken. Dit zijn zo maar even twee voorbeelden, als je zegt decentraal, van waaruit reken je dan?
  • Enschede is het niet waard om in te investeren. Oeps, en dat door de meneer van het Centraal Plan Bureau, was dit misschien een misplaatst grapje? Enschede met een bloeiende universiteit met gezellige campus en Nano-gebouw? Enschede met de lijstaanvoerder van de Eredivisie, FC Twente? Enschede met het de cultuurhelden die het heeft voortgebracht, zoals Willem Wilmink, Harry Bannink, Harm Edens en Marcel Möring, om er maar een paar te noemen. Enschede met de prachtige mooie oude wijk Pathmos en het mooie nieuwe cultuurplein met alles erop en eraan. Gelukkig denken een heleboel mensen er anders over dan Coen, want we hebben net een nieuwe Dille en Kamille winkel, de Zara opent binnenkort een filiaal en de Bijenkorf zit hier ook niet voor niets, die zijn dolblij met de Duitse bezoekers, waar we er heel veel van hebben.

Wil je meer lezen en het interview zien, dan kun je dat hier vinden: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?cat=1&nid=157263

Te gek voor woorden!

wapen van Enschede

Geef een reactie

