Dag Jill

Jaren geleden, of beter gezegd, voor mijn veertigste verjaardag kreeg ik van mijn zusje een Rowan Magazine cadeau en dat was het begin van een grote liefde. Rowan bleek niet alleen mooie magazines te hebben (2x per jaar) maar ook prachtige garens en een internetsite. Ik ben toen meteen lid geworden van Rowan International en daardoor kon ik ook op hun site in gesprek komen met andere breisters. Een van die breisters was Jill, een aardige vrouw die heel belangstellend was naar brei- en andere gebruiken in Nederland en andere landen.

Toen we een keer een vakantie planden naar Engeland en ook een paar dagen in Londen zouden zijn, meldde ik dat natuurlijk ook even op die site en Jill reageerde heel enthousiast, haar breiclubje kwam regelmatig samen in de tearoom van Liberty`s en als ik tijd had was ik van harte welkom. Van het een kwam het ander en afspraken werden gemaakt en het lukte, op de dag zelf hadden we nog even telefonisch contact en even later zat ik met een kleine groep leuke vrouwen in een prachtige tearoom in het mooiste warenhuis van Londen.

Natuurlijk hielden Hua en de kinderen alles goed in de gaten en toen ze in de gaten hadden dat de anderen inderdaad ongevaarlijke breisters waren, zijn ze zelf lekker verder wezen winkelen, terwijl ik daar zat te genieten van een merengue en thee, er werden cadeautjes uitgewisseld en gezellig gepraat. Dit alles had Jill georganiseerd, gewoon omdat ze heel benieuwd was naar mij, een breister uit Nederland.

Uit verhalen van de site (en tegenwoordig ook van Ravelry) weet ik dat ze op deze manier heel veel mensen heeft leren kennen en in contact heeft gebracht met anderen.

De schok was dan ook groot toen op Ravelry plotseling bekend werd dat Jill ernstig ziek was, we hebben toen allemaal kleine teksten gestuurd die haar dochter aan haar voorlas. Maar een paar dagen later kregen we het bericht dat Jill was overleden. Haar laatste wens was: bloemen voor op haar kist, maar geen gewone, ze wilde graag gebreide bloemen.

Het is heel mooi om te lezen en te zien, want er zijn ook foto’s geplaatst, dat er zoveel breivriendinnen dit hebben gedaan. Ik heb een lavendelbloem gebreid, omdat Jill van blauw hield en omdat ik lavendel zo heerlijk Engels vind.

Dag Jill,

 

Geef een reactie

