Gradaties

Om een beetje leuk te wandelen hier in Wales hebben we een boekje aangeschaft Circular Walks in North Wales. Wandelingen in het rond, lekker makkelijk, je parkeert de auto, wandelt en rijdt weer terug naar huis (hotel). Niets aan de hand, zou je zeggen. Er is ook eigenlijk niets aan de hand, als je een beetje rekening houdt met degene die het boek geschreven heeft, dat is een doorgewinterde wandelaar….

De meeste wandelboeken (breiboeken trouwens ook) werken met een systeem zodat je kunt beoordelen of de wandeling (of het breiproject) geschikt zijn voor jou (mij in dit geval). De indeling is als volgt: easy (makkelijk), moderate (gemiddeld), fairly difficult (best moeilijk) en difficult (moeilijk).

Nu ligt het er een beetje aan hoe de schrijver zijn publiek inschat en in hoeverre hij zichzelf als leidraad neemt. Ik kan bijvoorbeeld erg goed patroon lezen en een simpel kantpatroontje is dan ook geen probleem voor mij, ik ben dus geneigd om zo’n patroon ‘easy’  te noemen, maar het is wel kantbreien en dat is best lastig als je nog niet zo goed kunt breien.

Om dan nu de gradaties van dit boek even onder de loep te nemen:

Easy: zou voor mij makkelijk te doen moeten zijn voor iemand die wandelschoenen heeft en misschien zelfs wel echte wandelsokken en die ze ook wel eens aangehad heeft tijdens een wandeling. Het zou ook een wandeling kunnen zijn voor mensen die er over denken om wandelen als hobby te nemen.

Moderate: je zou verwachten dat deze wandeling iets meer ervaring vergt van de wandelaar, hij/zij zou weleens een wandeling tegen een heuvel op hebben gelopen en weleens een afdaling hebben gemaakt. Ook heeft hij/zij al aardig wat kilometers gemaakt.

Fairly hard: volgens mij heb je dan al een paar keer de avondvierdaagse gelopen (zonder kinderen, de langste afstand) en loop je toch wel vrij regelmatig, ook in heuvels en bosgebied.

Hard: in mijn handleiding: gewoon niet doen, niets voor in de vakantie.

Maar goed, de schrijver is waarschijnlijk iemand die niets anders doet dan wandelen en dat hebben we geweten ook. Vandaag hebben we gekozen voor een wandeling van 15 KM (easy), die bestond uit klimmen en dalen in een heide landschap (smal pad), verder veel vals plat en het was eigenlijk best heel lastig op sommige plekken in het begin, later werd het wel iets makkelijker, maar ja, toen was ik al moe.

Als dat al ‘easy’  was, was moderate natuurlijk alleen te doen voor doorgewinterde wandelaars en ‘hard’  voor die mensen die het helemaal niet meer zien zitten en het eruit willen laten zien als een ongeluk…

Maar goed, het is me gelukt en ik zie de halve marathon in Krems met vertrouwen tegemoet. De beklimming van Mount Snowdown doen we lekker met het treintje, tien kilometer alleen maar klimmen zie ik niet zitten, bovendien wil ik niet geblesseerd raken of iets dergelijks. Krems is belangrijker.

 

4 thoughts on “Gradaties

  1. Wandelen lijkt zo makkelijk maar er komt nog best wat bij kijken. Ik weet dat ik geen goede doorgewinterde wandelaar ben. Mijn vriend overigens al helemaal niet. De enige wandeling die hij maakt is van en naar zijn auto. Het lijkt mij overigens wel een hele mooie locatie om te wandelen, in Wales. Net als Ierland overigens.

    En wat lees ik? Mee doen aan de halve marathon? Dat lijkt mij super zeg! Ik kan er op dit moment alleen nog maar van dromen. Zit nu op de 6 kilometer haha. Succes met de voorbereidingen.

    1. Wales is prachtig. Ik ga trouwens de halve marathon ‘nordic walken’ want ik ben geen renner. Gelukkig kun je dit ook doen bij de Marathon van Krems.
      Hua rent de hele marathon en als het goed is haalt hij me onderweg in. Het parcours loopt langs de Donau, heel bijzonder.

      1. Nordic walken of rennen. Ik vind het beiden erg knap. Van een mede blogger (Appelig) begreep ik al dat Nordic Walkin met een aardig tempo kan gaan. Dat wist ik niet. In ieder geval succes😀

  2. Hoi, Vakantiegangers. Ik las zonet je BLOG over het wandelen. Lijkt me geweldig om te doen in Wales.. Maar de afdeling ‘easy’ was voor mij al genoeg. Veel plezier en grtjs oet Grun’n ! 🙂 TIENEKE.

Geef een reactie

