Kinderleed

Afgelopen vrijdag kwam een collega naar me toe met de vraag: “Wat vind jij hier nu van?” en er volgde een relaas over een opdracht die haar zoontje (zeven jaar) had gekregen.

Om het maar kort even te samenvatten: het jochie moet een boekbespreking houden voor zijn klas!

Wat vind ik daarvan?

Ik word daar heel verdrietig van. Ik ben heel erg voor lezen met en door kinderen, met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen en als je daar een prettig moment van maakt met je kind(eren) kan dat een hele grote invloed hebben op de taalvaardigheid en de leesbereidheid van de kinderen.

Ik vind het ook super dat er op de basisschool aandacht wordt gegeven aan kinderboeken en kinderliteratuur en het is heel leuk om daar de kinderen in de ‘kring’ over te laten praten, gewoon even laten vertellen of ze nog iets leuks gelezen hebben in plaats van de standaard vraag: “Wat hebben jullie dit weekend gedaan?”  Daar is helemaal niets mis mee.

Maar dit kereltje had een heel blad gekregen met waar de spreekbeurt over moest gaan, inklusief praten over hoofdpersoon, bijpersonen en de probleemstelling!

Als je leerlingen van het lezen af wilt krijgen en faalangstig wilt maken, dan is dit de manier.

Het zoontje van mijn collega is al een paar dagen zenuwachtig en heeft zijn spreekbeurt al twee keer met haar geoefend. Hij kan eigenlijk net lezen en vindt het heel moeilijk, bovendien zit hij in een klas met wel 28 kindertjes.

Ik kan je bijna niet vertellen hoeveel medelijden ik met hem heb.

Ik hoop dat zijn spreekbeurt goed gaat en dat zijn (superslimme en superlieve) mama hem naderhand lekker knuffelt en dat ze dan samen lekker kunnen genieten van een ander boek, anders wordt dit een traumatische ervaring waar hij nog jaren last van kan houden. Op welke pedagogische opleiding zou die juf geleerd hebben dat een boekbespreking houden goed is voor leerlingen van groep vier?

Wat is jouw mening hierover? Ik ben erg benieuwd.

2 thoughts on “Kinderleed

  1. Mijn zoontje van zeven kreeg ook een papier mee van school. Niet alleen over boekbespreking maar ook spreekbeurt. Moet vooral spelenderwijs. Tja, er zíjn natuurlijk kinderen die dat leuk vinden. Pedagogische waarde is dan ‘lol in leren’ of zoiets. Het is facultatief, moet niet, zo haastte de juf te zeggen. Vast omdat er commentaar kwam vanuit de ouders. Hij is nu fanatiek bezig met het voorbereiden van zijn spreekbeurt. Kan zijn broer van elf nog wat van opsteken😉

  2. Reageer meestal niet zo snel, maar ik moest! Ben het helemaal met je eens en zou precies zo gereageerd hebben. Wellicht te overwegen om met meerdere ouders te informeren naar de pedagogisch waarde?

Geef een reactie

