Centrale verwarming

Het was vandaag een heuse lentedag. De zon scheen vrolijk mijn klaslokaal binnen en zelfs de leerlingen hadden er zin in. De winterkleding maakt zo langzamerhand plaats voor iets vrolijkers, hier en daar zag ik zelfs al blote armen.

Naar mate de dag vorderde werd het echter steeds warmer! Het zonnescherm had ik al omlaag laten doen, maar bij de klassenwisselingen werd er steeds vaker door de nieuw binnenkomende leerlingen gemopperd: “Goh, wat is het hier heet!” Heel andere geluiden dan nog geen week geleden, want de hele winter is er geklaagd over de kou in mijn lokaal.

De leerlingen hebben gelijk, in mijn lokaal is het òf te warm, òf te koud. Dat komt omdat de verwarming centraal geregeld wordt en wij kunnen/mogen niet zelf aan de knoppen draaien omdat het systeem dan ontregeld wordt. Grote temperatuursveranderingen zoals die er nu zijn met koude nachten en warmere dagen trekt de CV niet, tegen de tijd dat de verwarming is opgewarmd is, baadt mijn lokaal al in de stralende zon!

Mijn raad aan de leerlingen is dan ook altijd: “Doe maar laagjes aan, dan kun je iets uitdoen.” Zelf houd ik ook van vestjes en sjaals, dan kun je snel een laagje extra aandoen of juist uittrekken.

en ik ook!

2 thoughts on “Centrale verwarming

Geef een reactie

