Fantastisch programma

Op dit moment zit ik te genieten van een prachtig programma op BBC2, The Culture Show, waarin dit keer de schilder David Hockney centraal staat en wat kan die man schilderen, geweldig. Hij vertelt over technieken en laat met maquettes zien hoe zijn schilderijen opgehangen moeten worden. Gelukkig heeft de interviewer/programmamaker Andrew Marr veel verstand van zaken en hij heeft echt interesse in wat Hockney te vertellen heeft.

Heel mooi is dat ze ook samen op zoek gaan naar de plekken die hij geschilderd heeft en dat je die plekken echt terug ziet in de schilderijen, hoewel die eigenlijk heel abstract zijn. Hockney blijkt ook een heel interessante man te zijn met heldere inzichten. De vraag ‘Where do you live’ beantwoordt hij met ‘I live where I am’. Dat is toch een ontroerend mooi antwoord? Hij haalde ook een Chinees spreekwoord aan, namelijk dat schilderen een kunst is voor oude mensen. Dat kan ik wel beamen, mijn moeder is er pas laat mee begonnen, maar ze maakt prachtige dingen, ze heeft zelfs bij mijn zus geëxposeerd.

Twee generaties kunst
Maar goed, terug naar Hockney, in het programma werden ook werken getoond uit zijn jeugd, toen hij een jaar of 18 was, en hij vertelt er heel vrij over. Dat het toen moeilijk was, verf was duur en daardoor is het wit van die schilderijen niet meer echt wit, gewoon omdat hij genoegen moest nemen met goedkoop materiaal.
De kleuren van zijn huidige werk zijn echt sprankelend, ik hoop dat we deze zomer als we in Londen zijn, naar zijn tentoonstelling in de Royal Academie kunnen🙂
David Hockney, Engelse wegen

http://www.bbc.co.uk/programmes/p00pd79w

Het is trouwens ook geweldig dat de BBC de programma’s niet onderbreekt voor allerlei hinderlijke en vervelende reclameberichten!

4 thoughts on “Fantastisch programma

  1. Wat een prachtige, wervende review! Uitzending gemist, jammer toch. Onder de kunsten spreekt ook de schilderkunst me erg aan. Onlangs was ik zappend bij Lucian Freud terechtgekomenreud, ook op BBC als ik me niet vergis. Ook een machtig programma over een intrigerende kunstenaar.

Geef een reactie

