Feest van het licht

In de Scandinavische landen is het nu zo ongeveer tijd voor de St. Lucia feesten, waarin veel kaarsen aangestoken worden en waarin het licht centraal staat.

Hier wordt het steeds vroeger donker en wij hebben ook steeds meer behoefte aan licht. Daarom is het niet zo vreemd dat iedereen de kerstboom omarmd heeft en deze heidense traditie flink uitgegroeid is. Bij ons thuis stond vroeger alleen een kerststalletje en ik had voor het eerst een kerstboom toen ik het ouderlijk huis verlaten had.

In eerdere blogposts heb ik al geschreven dat wij een grote, goedgevulde boom hebben en ik verheugde me ook echt op een ‘verlichte’ kerst, daarom had ik ook twee nieuwe strengen lichtjes gekocht, 2×200 lampjes, dat zou licht en warmte brengen in deze donkere dagen.

EN daarom baal ik nu verschrikkelijk: heb je die hele boom opgetuigd, doen alle lampjes het en dan na een paar dagen houdt de helft van de verlichting het voor gezien, niets, noppes, nada. We hebben een half verlichte boom, een trieste struik met een paar zielige lampjes, een kerstboom waar geen eer meer aan te behalen valt.

En nee, we gaan hem niet weer even snel af- en weer optuigen, we hopen liever op een wondertje.

Stomme kerstboom😦

One thought on “Feest van het licht

Geef een reactie

