Voor en na het versieren

Het formaat kerstboom is de laatste jaren wat toegenomen.

In het verleden haalde ik de boom vaak en mijn wensen waren simpel, hij moest makkelijk in de auto te vervoeren zijn en mijn auto is niet zo groot. De laatste jaren haalt Hua de kerstboom, want hij heeft een leuk adresje hier in de buurt ontdekt die echt mooie bomen heeft, niet echt goedkoop, maar wel een prima model.

Maar het lijkt alsof de bomen steeds een beetje groter worden en dat terwijl, op één na, de kinderen het huis uit zijn. Dit jaar is de boom zelfs zo groot dat er geen plaatsje meer is voor de piek. Wel hangen alle Disneydingen er in en vallen de 400 lampjes helemaal niet op. Het mooie van deze boom is toch wel dat er een mensenleven aan ballen in hangt. Mooie oude kerstballen die nog bij oma van de zolder komen en waar Hua mooie herinneringen aan heeft, die zijn al goed voor een halve eeuw kerstplezier.

Zelf ben ik nog steeds heel blij met de ballen die ik kocht toen JieJie nog een baby was, MeiMei vond die jaren ’80 kitsch-ballen maar niets, maar ik wil ze er ieder jaar gewoon weer in. Sinds de eerste keer dat wij naar Eurodisney gingen, hangen er ook Disneyballen en -figuren in. Al met al is de kerstversiering nauwelijks op te bergen in vijf curverboxen.

Naast de boom heb ik ook alle kerststallen van de familie: een heel oude die nog bij mijn oma thuis heeft gestaan toen mijn vader klein was, ons kerststalletje van vroeger èn die van Hua’s ouderlijk huis. Het kerstalletje dat mijn vader heeft gemaakt en het door mij gemaakte Vrije Schoolstalletje, ze staan allemaal her en der in huis zodat wij een maand kunnen genieten van wat wij en wat onze families voor de kerstdagen hebben uitgezocht; mooi!

before
after

 

Geef een reactie

