Gewetensvraag

Janien vroeg me heel eerlijk antwoord te geven op de vraag of ik ‘wildbreien’ ook het mooiste nieuwe woord van het afgelopen jaar vind.

Naar zo’n woord kun je natuurlijk op verschillende manieren kijken en op bijna geen van die manieren vind ik het woord erg geslaagd. Ik vind het niet mooi klinken en bovendien vind ik geen goede samenstelling, breien doe je namelijk rustig. Als ik een woord moet kiezen uit het lijstje van neologismen zou ik kiezen voor “milieuklinker” omdat dit veel speelser en taliger is.

Ik denk dat de stemmers vooral voor “wildbreien” hebben gekozen vanwege het beeld dat ze erbij hebben en zelfs dan zou ik er niet voor gestemd hebben, er zijn heel mooie “straatkunst”-breiwerkjes, maar ik heb ook hele saaie stukjes treurige lapjes gezien die om een boom waren geknoopt. Bij heel veel van de mooie kunst denk ik dan meteen: “Goh, waarom maak je daar geen mooie….(vul zelf maar in) van, want dan heb je er nog iets aan. Wel vind ik het fantastisch dat hierdoor wellicht meer mensen de pennen oppakken, want breien is gewoon echt leuk, lekker ontspannend en vaak kun je iemand heel blij maken met iets waar jezelf met plezier aan gebreid hebt. Vandaar dat ik het ook heel leuk vind dat het woord wel gewonnen heeft.

Maar: het mooiste woord moet meer zijn dan alleen de betekenis, het moet ook prikkelen en lekker ‘bekken’ en dat doet het woord “wildbreien” niet, tenminste niet voor mij.

Neen, ik hou het op “Milieuklinker” en dan heb ik het niet over een “R” die je milieu verklaart, maar het is zelfs een prachtige uitvinding: een straatsteen met een luchtzuiverende werking, mooi hè?

Margje heeft een leuke blogpost gewijd aan “wildbreien” waardoor je echt enthousiast wordt over het fenomeen wilbreien, ze heeft op het internet de leukste foto’s gevonden, maar zeg eens eerlijk, daar wil je toch een leuke sjaal, rok, of trui van?

 

 

 

2 thoughts on “Gewetensvraag

Geef een reactie

