Nog zo’n ergernis

Van een heel andere orde dan kappersbezoek is de ergernis die ik hier even wil beschouwen en die vooral met mijn breiwerk te maken heeft.

Je hebt tegenwoordig prachtige garens en hoewel er hier in Enschede geen echte breiwinkels zijn, is er genoeg op het internet te vinden en natuurlijk in Oldenzaal en in Gronau en waarschijnlijk ook nog wel op andere  plekken hier in de buurt (als je tips hebt, lees ik ze graag bij de commentaren). Dus het aanschaffen van garen is helemaal niet moeilijk of ergerlijk, helemaal niet 🙂

Wat wel vreselijk vervelend is als je net een klein beetje garen te kort komt en dan moet nabestellen, is het garen er nog wel? Is het wel hetzelfde verfbad? En dan de portokosten, het is natuurlijk balen als de verzendkosten hoger zijn dan het bolletje wol.

Helemaal erg is als het ook nog rotgaren betreft. Want dat bestaat ook. Je hebt van die garens die haast vanzelf breien, die lekker zacht zijn en die echt een plezier zijn om mee te werken. Maar ik had het over ergernissen, dus die prettige garens laat ik even liggen voor een andere blog. Want ik heb deze vakantie een stola afgemaakt, waar ik al in mei mee begonnen was. Helaas had ik toen een telfoutje gemaakt en daarom moest ik een stuk uithalen. Het garen was heel lastig om uit te halen en ik moest echt een stuk weggooien omdat er niet meer mee te werken viel en het project belandde uiteindelijk in de mand met nog af te maken projecten.

Mijn angst kwam natuurlijk uit, door het uithalen kwam ik nu garen te kort. Gelukkig had Wolhalla het garen nog en ik heb niet gecheckt of het badnummer klopte, want ik had het oorspronkelijke wikkeltje niet meer. Om relatief hoge portokosten tegen te gaan heb ik meteen nog wat andere leuke breidingen besteld 😉

De stola is nu af. Hij is gemaakt van Regia Lace dat ik heel irritant garen vind, er loopt een zwarte dunne draad door dat de andere draadjes ‘in de weg’ zit, ook splijt het nogal snel, zodat je goed op moeten letten waar je met de naald in steekt. Het patroon geeft aan dat je voor de stola één bol (100 gram) nodig hebt en dat kan volgens mij prima. Je moet dan alleen geen fouten maken, want dan moet je, net als ik, er een bol bij bestellen. Van die tweede bol heb ik maar 22 gram gebruikt. Ik heb dus ruim voldoende over om nog iets van te maken. Maar dat doe ik voorlopig maar niet. Want dit garen is geen feestje.

prachtige stola
detail

 

 

 

 

 

 

 

 

De uiteindelijke stola gaat waarschijnlijk naar JieJie omdat zij hem heel erg mooi vindt en ik heb er een beetje haat/liefde-verhouding mee.

Geef een reactie

