Pepernoten

Ik heb ze nog weten te weerstaan toen ik ze in de winkel zag, maar ik weet niet hoe lang ik dat nog volhoud.

Want nu de herfst toch aan een opmars begonnen is en het wat kouder en en vroeger donker is, krijgt deze mens een beetje behoefte aan wintervoedsel. Stamppotten, appeltaart, warme chocolademelk.. en pepernoten. Het vervelende van pepernoten is wel dat ze een beetje verslavend zijn, ééntje is nooit genoeg. Tegenwoordig zijn ze er zelfs in een chocoladejasje, helemaal heerlijk.

Maar goed, hoe kom ik hier zo op?

Ik moest iets zoeken bij Bol.com en dan kijk ik altijd weer verder dan alleen naar het item waar ik naar zocht. Dit keer viel mijn oog op het het boek Maak van de noot een deugd van Marije Sietsma, dat allemaal recepten met pepernoten bevat, zoals appeltaart met pepernoten en pannenkoeken met pepernoten. Die twee zijn hier te vinden: http://weblog.bol.com/article/koken-met-kruidnoten?promo=uitgelichtmhp0611. Vooral die appeltaart lijkt mij wel iets voor het weekend.

De volgende keer toch maar een zak pepernoten meenemen? (ja, lekker)

Pepernoten!

 

 

2 gedachtes over “Pepernoten

  1. Wat geweldig, ik leer hier heel veel nieuws! Wij kennen geen niknakjes, maar ik wil ze zien, ik ga zo googlen! Ik weet sinds kort wat guimauve is, het zijn spekkies, als lievevrouwtjes lijken ze me veel lekkerder.
    In Duitsland (je weet vijf minuutjes hiervandaan) hebben ze Lebkuchen, ook zo’n tractatie.
    Wel een AH in België? Waarom dan geen Delhaize hier in Enschede? Of nog beter: Moules de Leon?

  2. Pepernoten: zoiets ‘typisch Hollands’ (of Nederlands). Hier in het Antwerpse zijn ze de laatste jaren erg in opmars – dat komt door de europeanisering of noem het globalisering. Nu geraken ze vast en zeker helemaal ‘ingeburgerd’ met het hoofdkwartier van AH België in de buurt …

    Natuurlijk wordt er in de sinterklaastijd ook hier rijkelijk zoets gestrooid … uit mijn kindertijd herinner ik me niknakjes (die roosjes met gekleurde suiker), letterkoekjes, lievevrouwtjes in guimauve, speculaas in sinterklaas-en-pietenvormen, chocoladefiguren, marsepein allerhande, én mandarijntjes: die lekkernijen waren er altijd bij – en die ‘traditie’ zet ik sindsdien voort. Pepernoten horen er misschien wel bij in àndere regio’s aan de zuidelijke kant van de Moerdijk maar ik heb geen overzicht.

    Wat een lekkere leuke tip weer!!

Geef een reactie

