Cartoons tegen overmatig testen

Ik volg al een tijdje deze blog http://xyofeinstein.wordpress.com omdat ik nieuwsgierig ben naar de ontwikkelingen op onderwijsgebied en vooral omdat de beide bloggers erg creatief zijn en vaak ook met de nodige humor de enorme saaiheid van ‘De school’ willen doorbreken.

Nu is het zo dat er bij ons op school, volgens mij, nogal veel wordt getest. De kinderen worden in een stressvolle omgeving blootgesteld aan allerlei vragen en opdrachten en de vraag is maar of wij, de testers, echt iets met de uitkomsten doen en of we eerlijk met die cijfers omgaan.

Los van al die testen staan de enquêtes die ook vaak door leerlingen moeten worden ingevuld. Vaak zijn die zo klungelig opgesteld dat er van eerlijke antwoorden geen sprake meer is.

Zo moesten wij onze leerlingen in het kader van het begrijpend-lees-onderwijs ook een vragenlijstje in laten vullen. Één van de vragen was of de docent wel drie moeilijke woorden per les behandelde. Ik ving een gesprekje op tussen een groepje leerlingen dat zei: “Ik heb nee ingevuld, want juf legt er meestal wel meer uit, als dat nodig is.”  Voor deze extra informatie was geen ruimte, dus de behandelaar van de vragenlijst trekt wellicht de conclusie dat ik geen woordjes uitleg..

Maar goed, de week voor de herfstvakantie moeten mijn eersteklassers een instap-taaltoets maken, tekstbegrip en woordkennis. Twee uur in de mediatheek, saai hoor!

Vind je het gek dat ik de ‘like-button’ van de post heb aangeklikt?

Cartoons tegen overmatigen testen.

Geef een reactie

