Fast food of Slow cooking?

Deze post gaat niet over koken al doet de titel anders vermoeden. Als ik trouwens moet kiezen, dan ga ik voor slow cooking, lekker met een glaasje wijn in de keuken.

Het gaat wel over boeken en films.

Ik vind over het algemeen de films altijd slechter dan het boek, misschien komt dat wel omdat ik niet echt een bioscoopliefhebber ben, teveel ruis en teveel lawaai en meestal ‘klopt’ het verhaal ook niet meer.

MeiMei en ik hebben gisteren naar de filmversie van Pride and Prejudice gekeken, ik vind dit een slap aftreksel van het boek en kan het eigenlijk alleen een beetje waarderen door de rollen van Donald Sutherland (als de vader van Elizabeth) en Judy Dench (als de tante van Mr. Darcy), voor de rest is het eigenlijk het versneld afspelen van een lekker traag boek.

Want het boek is gewoon lekker traag, Jane Austen neemt de tijd om de karakters te introduceren en de omgeving te beschrijven en laat de gebeurtenissen geleidelijk ontwikkelen. Je leest lekker met de seizoenen mee. Wat dat betreft heeft de BBC het goed gezien en die hebben er een prachtige serie van gemaakt (die ik gelukkig op dvd heb) met Colin Firth als de held van het verhaal, Mr. Darcy.

Het verhaal speelt zich nu af over 300 minuten verdeeld over zes afleveringen, echt lekker lang genieten dus.

Bovendien is Colin Firth veel meer Mr. Darcy dan Matthew Macfadyen, toch?

Colin 'Darcy' Firth
Matthew 'Darcy' Macfadyen

Geef een reactie

