Het wachten waard

Vandaag is het wel gelukt, museum De Twentse welle had haar deuren open. Ik was erg benieuwd naar dit museum en ik had ook wat gemengde gevoelens, want in dit gebouw zijn een paar Enschedese musea samengevoegd en ik miste de oude op de oude vertrouwde plekken. Zoals het oude natuurmuseum, of “dat museum met dat dode paard ervoor” zoals onze GèGè het vroeger noemde. Dit omdat er een prachtig bronzen beeld voor stond dat wel iets weg had van de overblijfselen van een historisch paard. Dit museum stond praktisch midden in de stad en ik ging er vrij regelmatig naar toe, met en zonder kinderen, want het was een rustpuntje in de stad. Vaak waren er leuke exposities en vaak waren er speciale kinderdingen en ik had gelukkig kinderen die een museum bezoeken ook wel konden waarderen.

Ook het oude textielmuseum heeft onderdak gevonden in de nieuwe Twentse Welle en ook daar moest ik even aan wennen. Maar nu, nu ik er geweest ben, ben ik wel blij met wat het geworden is. De aanleiding om te gaan was trouwens een expositie over klederdrachten, die erg inspirerend was. Er was ook een kinder-expositie bij, waarbij kinderen zich ook nog konden verkleden in ‘historische’ kledij en dan konden er ook nog foto’s worden gemaakt.

Schitterend waren ook de ontwerpen van de studenten, zoals de avondjurk van oude avondjurken er was veel moois te zien! Ook waren er gebreide tasjes met houten hengsels. Op mijn vraag bij de ontvangstbalie of daar ook patronen van waren werd ontkennend geantwoord, maar er was wel een poster, die mocht ik wel hebben. Dat was heel fijn, want op de achterkant van de poster staan in prachtige hokjes de telpatronen van die tasjes 🙂

expositie
Na deze expositie heb ik nog genoten van het gedeelte waar nu het natuurhistorisch gedeelte is ondergebracht en naar het textiel  – en industriegedeelte. Beiden heel anders dan vroeger, maar opener en meer interactief.
Tijdens deze vakantie wil ik er echt nog eens naar toe, met Huà en met de te downloaden audiotour, die kan niet op mijn (simpele) mobieltje.
Geef een reactie

