De maandag blues

Ik blijf het een beetje vreemd fenomeen vinden dat er op maandag zoveel zaken gesloten zijn of pas ’s middags open gaan. Alhoewel ik dat laatste nog wel voor kan stellen, na het weekend gewoon kalm beginnen kan natuurlijk helemaal geen kwaad. Maar helemaal dicht blijven? Heel vreemd. Vooral in deze vakantieperiode en vooral als het dan ook nog een museum betreft. Dan zou je toch eigenlijk moeten profiteren van iedereen die nieuwsgierig naar je kunstschatten?

Nu moeten Hua en ik onze wandeling van vandaag nog maar eens herhalen, wellicht morgen meteen maar, want dan is het ook nog mooi weer. We hebben vandaag de Cultuurmijl gelopen en we wilden eigenlijk even naar De Twentse Welle, maar dat moet nog even wachten. De Cultuurmijl loopt van het centrum van Enschede naar dit museum dat midden in gedeelte van de stad ligt dat elf jaar geleden getroffen werd door de vuurwerkramp, het Roombeek. Het ligt heel dicht bij de buurt waar ik opgegroeid ben ik ken dit gedeelte van de stad erg goed.

Vandaag was het voor mij de eerste keer dat ik weer door de wijk wandelde en het voelde goed, de wandeling over de Cultuurmijl is rustige wandeling, de wijk, die echt helemaal weg was, is langzaam weer opgekrabbeld en je kunt zien dat Enschede er goed over heeft nagedacht, rustige wandelpaden, mooie waterpartijen en doordachte architectuur. Het is fijn om te zien dat er veel van het ‘ overgebleven’  oud wordt ingepast in het nieuw.

Zo kwamen we onder andere langs het aanstaande Jan Cremermuseum dat gevestigd wordt in de oude Roozendaalfabriek. Ik weet dat er mensen zijn die zich afvragen waarom hij een museum moet krijgen, maar ik denk: “waarom niet?” Literatuur krijgt aandacht en een gebouw wordt gered, twee vliegen in een klap.

Ik, Jan Cremer

Na de deceptie van het gesloten museum hebben  we nog even door het Walhofpark gewandeld. Dit park is, net als bijna alle andere parken in Enschede, een schenking van een textielbaron (Van Heek) geweest aan de Enschedese bevolking. Dit in navolging van Engelse fabriekseigenaren die hele steden aan legden voor hun arbeiders. Aan het park kun je erg goed zien dat er sprake is van Engelse invloeden, er zijn doorkijkjes en er zijn tennisbanen en een jeu-de-boulesbaan.

Engeland?

Enschede!

Vakantie in eigen stad!

Een gedachte over “De maandag blues

Geef een reactie

