Speculaas

Het lijkt een beetje vroeg in het jaar om te bloggen over speculaas, maar toch doe ik het. Want na drie variaties bosbessenjam heb ik vandaag een, voor mij nieuwe, variant pruimenjam gemaakt. Onze eigen boom bleef nogal leeg dit jaar, dus geen jam van eigen oogst, wat heel jammer is, want van onze eigen pruimen maak ik meestal gele pruimenjam met witte port en vanille.

Gelukkig kwam Huà vandaag thuis van de Groentebroertjes met een kistje rode rode pruimen om iets culinairs mee te doen. Na even googlen kwam ik uit op dit recept en ik dacht meteen: “Speculaas, dat past precies bij het weer van vandaag!”

En nu ruikt mijn huis naar herfst en winter, de jam smaakt heerlijk en FC Twente heeft de Johan Cruijfschaal.

Opal pruimen

2 thoughts on “Speculaas

  1. Pruimenjam, heerlijk! Mijn moeder is momenteel ook druk bezig met het maken van jam. We hebben al potjes vol pruimenjam, aardbei- en rabarberjam en over een paar weken zal de traditionele bramenjam wel weer gemaakt worden. Dat betekent dat we nu al goed onze vaste ‘bramenzoekplekjes’ in de gaten en houden en dan gewapend met emmers en oude kleren onze emmertjes gaan vullen (:

    1. Wat grappig dat jouw moeder ook zelf jam maakt! Veel succes met het bramenplukken.
      Ik vind de kleuren van al die jammetjes zo mooi, van dieppaars tot zachtgeel. Geen wonder dat er steeds meer wol met natuurlijke materialen wordt geverfd.

Geef een reactie

