Frambooseymesue

Morgen hebben we een familiedag (van mijn kant). Als hij nog zou leven zou mijn vader dan 80 geworden zijn. Omdat mijn ouders verjaardagen alletwee in juli zijn en zij ook in die maand hun trouwdag hadden, is het al jaren gebruikelijk dat we in deze maand proberen een dag bij elkaar te zijn. Dit jaar dus op mijn vaders verjaardag.

Mijn vader hield van muziek en van koken, het is wel duidelijk dat het in de genen zit!

Voor morgen heb ik een dessert nagemaakt dat onze MeiMei een tijdje geleden gegeten heeft bij Humphries in Enschede, een frambozen-tiramisu. Nu mag van mij het alleen tiramisu heten als er koffie bij in zit en dat is hier duidelijk niet het geval, vandaar de vreemde titel van blog (en toetje). Want er zitten frambozen, frambozenjam, crème de cassis (drank), witte chocola, slagroom, mascarpone en lange vingers in.

Wat en hoe?

Lange vingers verdelen op de bodem van een mooie rechthoekige schaal. Een half potje frambozenjam iets verwarmen zodat het wat vloeibaarder wordt en mengen met 2 à 3 eetlepels crème de cassis en dit mengsel over de lange vingers verdelen. Hierboven op komt een laag frambozen. Ik had een pakje  diepvriesframbozen van de Appie, tijdens het smelten komt er nog extra sap vrij.

Ondertussen 200 gram witte chocola laten smelten

250 gram mascarpone mixen met 250 ml slagroom en 2 zakjes vanillesuiker. Als dit stevig is de witte chocola toevoegen en weer goed mengen. Dit gaat over de frambozen laag.

De schaal in de koelkast zetten en alles goed in elkaar laten trekken. Dus het liefst een dag vantevoren maken.

De ‘proef-editie’ van dit toetje viel zo in de smaak dat de bordjes letterlijk afgelikt werden 🙂

zomerfruit

 

 

Geef een reactie

