Herhaling

De afgelopen weken hebben Huà en ik vaak een boek gepakt dat we al eens eerder hadden gelezen. In mijn geval waren het zelfs boeken uit mijn jeugd, het bleek maar weer eens te meer dat in het verleden behaalde successen geen garantie bieden voor de toekomst. De kleine Johannes van Frederik van Eeden was een teleurstelling na al die jaren.

Dit in schril contrast met Le petit prince van Antoine de Saint Exupérie, dat nog steeds voor verrassingen zorgt, misschien omdat het Frans een extra leesinspanning vergt?

Op de blog van Iris is het deze maand de maand van het Nederlandse boek, daar worden veel Nederlandse boeken gerecenseerd, boeken die een eerder een kris- kras- dan een dwarsdoorsnede geven van onze literatuur.

Maar er is één boek dat er niet op staat, namelijk Het huis Lauernesse van A.L.G. Bosboom-Toussaint. Dit boek gaat over geloofsstrijd en geloofsstrijd blijft een strijd tussen geliefden, gezinnen, families en hele volken die verscheurd worden door het geloof. Ik vond het een geweldig boek en vond het moeilijk om het soms aan de kant te moeten leggen omdat er ook nog gewerkt moest worden. Dat lezen was nu ongeveer een jaar geleden, want het was.gelukkig, verplicht.

Nu wil ik het boek herlezen, gewoon, zonder stress of zo, maar puur omdat het toen zo’n indruk maakte.

aangrijpend boek
Maar, als het herlezen tegenvalt, leg ik het weer snel aan de kant, want er zijn nog zoveel andere boeken.
Geef een reactie

