De Literaire Weggeverij

Eindelijk, daar is ie dan: de Literaire Weggeverij. Een prachtig initiatief van Leeswammes, die diverse blogs met ‘literaire’ inslag de mogelijkheid geeft om meer bezoekers te trekken. Dat is niet direct de reden waarom ik meedoe, ik vind het vooral erg leuk om mee te doen. Bovendien vind ik het een mooi moment om mijn boekenkast wat op te ruimen.

Ik wil daar namelijk geen boeken in hebben die ikzelf niet met plezier gelezen heb. Daar zit meteen de valse noot, ik ga boeken weggeven waar ik niets mee heb, maar die toch hoge ogen gegooid hebben in de diverse literaire prijzenloterijen.

Bovendien krijgen mijn twee prijswinnaar een prachtig Plint snikgedicht, dit om na het lezen de tranen van hun wangen te poetsen, of het nu tranen van verdriet zijn omdat ze i.p.v. winnaar verliezer blijken te zijn, of tranen van vreugde omdat zij wel heel blij zijn met het gewonnen boek.

Wat heb ik in de weggeverij:

  • Via Cappelo 23 van Christiaan Weijts, natuurlijk is het maar mijn mening, anderen denken er heel anders over, het boek was genomineerd voor de AKO-literatuurprijs 2006 en was winnaar van de Gerard Walschapliteratuurprijs 2010; maar ik vond het een ontzettend irritant boek, onevenwichtige personages, gestolen tekeningen die nergens toe dienen en veel (te veel) expliciete sex van de onsmakelijke soort, maar goed, sex sells en dat is ook heel belangrijk.
  •  Alleen maar nette mensen van Robert Vuysje. Ook zo’n prachtig staaltje van puberhumor. Ik moet zeggen dat ik na lezing wel de behoefte voelde om erotische schilderijen van prachtige, goedgevulde vrouwen te schilderen met lekker veel vette verf, maar het boek kon mij niet boeien. Coen Peppelenbos heeft er een prachtige recensie over geschreven, ik loop inderdaad altijd heel voorzichtig door de tuin en ik kijk ook altijd uit met paddestoelensoep.

Wat moet je doen om in aanmerking te komen voor een van de twee?

Heel eenvoudig: geef een reactie op deze blog met daarin vermeld welk boek je zou willen ontvangen en wacht daarna rustig af. Ben je winnaar dan lees je dat donderdag en dan zal ik je vragen mij te mailen om eenmalig je adresgegevens door te geven. Als ik boek en zakdoek heb verzonden, verwijder ik het mailtje met je adresgegevens, dus vrijheid, blijheid.

Ik wil jullie graag wijzen op de andere (internationale!) deelnemers aan de Weggeverij, misschien ook leuk om daar een gokje te wagen? Ik ga al deze blog zeker deze week bezoeken, misschien scoor ik wel een prachtig Engels boek.

  1. Leeswammes (Int)
  2. The Book Whisperer (Int)
  3. Kristi Loves Books (Int)
  4. Teadevotee (Int)
  5. Bookworm with a View (Int)
  6. Bibliosue (Int)
  7. Sarah Reads Too Much (Int)
  8. write meg! (USA)
  9. My Love Affair With Books (Int)
  10. Seaside Book Nook (Int)
  11. Uniflame Creates (Int)
  12. Always Cooking Up Something (Int)
  13. Book Journey (Int)
  14. ThirtyCreativeStudio (Int)
  15. Col Reads (Int)
  16. The Book Diva’s Reads (Int)
  17. The Scarlet Letter (USA)
  18. The Parrish Lantern (Int)
  19. Lizzy’s Literary Life (Int)
  20. Read, Write & Live (Int)
  21. Book’d Out (Int)
  22. The Readers’ Suite (Int)
  23. I Am A Reader, Not A Writer (USA)
  24. Ephemeral Digest (Int)
  25. Miel et lait (Int)
  26. Bibliophile By the Sea (Int)
  27. Polychrome Interest (Int)
  28. Book World In My Head (Int)
  29. In Spring it is the Dawn (Int)
  30. everybookhasasoul (Int)
  31. Nishita’s Rants and Raves (Int)
  32. Fresh Ink Books (Int)
  33. Teach with Picture Books (USA)
  34. How to Teach a Novel (USA)
  35. The Blue Bookcase (Int)
  36. Gaskella (Int)
  37. Reflections from the Hinterland (USA)
  38. chasing bawa (Int)
  39. 51stories (Int)
  40. No Page Left Behind (USA)
  1. Silver’s Reviews (USA)
  2. Nose in a book (Int)
  3. Lit in the Last Frontier (Int)
  4. The Book Club Blog (Int)
  5. Under My Apple Tree (Int)
  6. Caribousmom (USA)
  7. breienineking (Netherlands)
  8. Let’s Go on a Picnic! (Int)
  9. Rikki’s Teleidoscope (Int)
  10. De Boekblogger (Netherlands)
  11. Knitting and Sundries (Int)
  12. Elle Lit (USA)
  13. Indie Reader Houston (Int)
  14. The Book Stop (Int)
  15. Eliza Does Very Little (Int)
  16. Joy’s Book Blog (Int)
  17. Lit Endeavors (USA)
  18. Roof Beam Reader (Int)
  19. The House of the Seven Tails (Int)
  20. Tony’s Reading List (Int)
  21. Sabrina @ Thinking About Loud! (Int)
  22. Rebecca Reads (Int)
  23. Kinna Reads (Int)
  24. In One Eye, Out the Other (USA)
  25. Books in the City (Int)
  26. Lucybird’s Book Blog (Europe)
  27. Book Clutter (USA)
  28. Exurbanis (Int)
  29. Lu’s Raves and Rants (USA & Canada)
  30. Sam Still Reading (Int)
  31. Dolce Bellezza (Int)
  32. Lena Sledge’s Blog…Books, Reviews and Interviews (Int)
  33. a Thousand Books with Quotes (Int)
16 gedachtes over “De Literaire Weggeverij

  1. Gefeliciteerd met het slagen van de meiden! Ik lees niet veel Nederlandse literatuur en hoef dus niet mee te doen, maar toch leuk dat je deze boeken weggeeft!

  2. Wow, wat leuk, en jammer toch dat ik niet aan mn (weggeef)boeken (en meer) kon/kan wegens werken alhier. Sociaal (of zeg ik beter ‘duurzaam’) lezen is dit, toch. Kan ik ook meedoen als ik op dit moment niets weggeef? Als ik mag kiezen? Christiaan Weijts, die heb ik nog niet gelezen … En, wat heb jij ‘gewonnen’?

    1. Janien, ik ben de organisator van de hele weggeverij (waarvan breieninpeking’s weggevertje een onderdeel is) en je mag zeker meedoen, je kunt zelfs geen boek meer weggeven, je mag alleen maar boeken winnen! Als je het leuk vindt kjik dan ook op mijn blog, voor nog een winactie: http://boekblogger.wordpress.com/2011/06/25/winactie-gedane-zaken-van-kopano-matlwa/
      en als je ook Engels leest, kun je onderaan onze blogs nog heel veel linkjes naar andere blogs vinden die boeken weggeven. Iedereen mag meedoen!

    2. Hoi Janien,
      Je staat op de lijst van Via Cappello 23! De namen van de deelnemers gaan per boek in een ‘hoge hoed’ en dan laat ik mijn jongst dochter uit iedere hoed een naam halen. Dat is het meest eerlijk.
      Veel succes! En kijk echt even naar die andere blogs, het is werkelijk fantastisch wat er allemaal aan boekblog te beleven valt.

  3. Alleen maar nette mensen vond ik best aardig! Via Cappelo heb ik nog nooit van gehoord dus ik ben wel nieuwsgierig…

    Leuk dat je meedoet met de weggeverij. Nog veel plezier met het bloghoppen!

  4. Not from the the Netherlands nor speak the language, but thought I would pop by & say hello & extend an invitation to visit The Parrish Lantern & share some Poetry. Thanks

    1. Hello Parrish,
      Thank you for your visiting my Dutch blog. I once tried to translate poems into English and German, but I’m studying to become a Master of Education in the Dutch language, so all my time goes into that..
      Maybe I should put some translations here,though 🙂
      groet,
      Karin

  5. Wat een leuk en literair verantwoord idee! Na vlug een paar recensies over Via Capello 23 te hebben gelezen, denk ik dat dat ook niet helemaal een boek is voor mij. Daarentegen lijkt Alleen maar nette mensen me wel leuk. Enkele mensen in mijn omgeving waren er enthousiast over, dus ik ben benieuwd.

  6. Jammer genoeg heb ik zelf ook héél weinig met veel seks of erotica in boeken, dus ik geloof dat ik deze alle twee maar oversla. Maar ik wilde wel even hoi zeggen, heb ik weer een nieuw Nederlands blog gevonden om te lezen!

    1. Hoi Iris,
      Dankjewel voor je reactie!
      De boeken waren verplichte kost voor mijn studie. Ik denk dat ik ermee blijf zitten 😦
      Gelukkig moesten we ook wel echt prachtige boeken lezen.
      groet,
      Karin

Geef een reactie

