Zure appels en toffe peren

Vandaag ben ik me rot geschrokken van twee berichten in de krant.

  • Bericht één: De Nationale Reisopera houdt te weinig subsidie over om te blijven bestaan.
  • bericht twee: Een concert bezoeken van Frans Bauer is goed voor de gezondheid.

Het huidige kabinet gaat als een blinde olifant in een porseleinkast te keer met een een botte bijl alsof Nederland aan de rand van de afgrond staat. Dit in zo’n mate dat die afgrond steeds dichterbij komt omdat iedereen die in de kunstsector werkzaam is/was nu ontslagen wordt en omdat de rest van werkend Nederland door de lastenverzwaring in een zware depressie belandt omdat er geen kunstzinnige ontspanning meer mogelijk is.

Laat ik het eens puntsgewijs bespreken. De Nationale Reisopera biedt al jarenlang cultuur van de bovenste plank, ze lokt met haar prachtige opera’s mensen van heinde en verre (Duitsland) naar Twente en zorgt zo voor een enorme boost voor deze regio. Met haar prachtige producties gaat ze ook regelmatig het land in, wat steevast voor volle zalen zorgt. Nationale reisopera

Huà en ik hebben regelmatig genoten van prachtige opera’s en onze GèGè heeft zelfs eens meegezongen in een kinderkoor dat meezong met La Bohème, prachtig was dat. Ze trokken met een bus het land door en oogstten staande ovaties.

Maar goed, dit schijnt voor het huidige kabinet allemaal iets te elitair te zijn en dat kan allemaal niet. Ze geven het geld liever aan allerlei noodlijdende voetbalclubs.

Dat brengt me automatisch naar punt twee. Het komt het huidige kabinet wel heel goed uit dat één of andere student van InHolland (nee hoor, het was de Universiteit van Tilburg) een studie Vrijetijdskunde heeft afgerond met een studie naar de psychische gesteldheid de vergrijzende bevolking van Nederland. Volgens de onderzoekster, Dr. Vera Toepoel, worden mensen veel blijer van een bezoek aan een concert van Frans Bauer dan van een een bezoek aan, bijvoorbeeld, een dansvoorstelling of opera.

Volgens mij is dat dus hetzelfde als het vergelijken van appels met peren, je gaat namelijk naar een concert van FB om lekker mee te zingen met de rest van de bezoekers, denk ik, en je gaat naar een balletvoorstelling of een opera om je in te leven en te verdwijnen in wat je ziet en hoort, een heel intiem gebeuren.

Persoonlijk zou ik knettergek worden van een concert van FB terwijl een mooie uitvoering van, bijvoorbeeld De Nationale Reisopera, me juist rust en daardoor energie geeft.

De reisopera heeft meer geld nodig omdat er domweg meer mensen nodig zijn om zo’n productie in elkaar te zetten. Frans Bauer kan door optredens in reclamespots geld genereren, dat kan de reisopera niet.

Ik heb echt niets tegen Frans Bauer, in zijn soort is hij zelfs leukste, maar wees eens eerlijk, is het KUNST?

4 gedachtes over “Zure appels en toffe peren

  1. Dat onderzoek van mevrouw Toepoel lijkt me een beetje onzinnig. Mooi stukje! En Frans Bauer hoeft niet bang te zijn dat hij in financiële nood komt te zitten. Naar het schijnt wordt er de gekste merchandise met zijn gezicht erop verkocht, waar hij goud geld aan verdient.

  2. Dit spraakmakende culturele nieuws uit Nederland, ik volgde het op onze Radio 1.be: een reportage met interview over jullie Nationale Reisopera. En over het geluk met FB, daa

Geef een reactie

