Toadhouse (bijdrage van Huá)

De achtertuin begint al aardig op een “English garden”  te lijken. Borders waar van alles “chaotisch” door elkaar groeit. Na jaren vonden wij het nodig om de tuin eens flink op de kop te zetten. Overigens zijn we daarvoor al tijdens onze vorige vakantie in Cornwall voor aan het inkopen geweest. In Engeland hebben ze toch wel weer hele andere tuincentra dan hier. Na wat schetsen, rooien, verplaatsen en nieuw inplanten (in oktober) kwam het dit voorjaar allemaal heel erg mooi op. De firma Bakker in Hillegom had een goede klant aan ons dit jaar. En…… ja in een Engelse tuin horen wat diervriendelijke gadgets. Daarvoor zijn we bij onze Zuiderburen (tuinadvies.be) geweest. Daar hebben we vogelhuisjes (met bloemetjesprint), insectenschuilplaatsen en een kikkerhuis gekocht.

 

Nou zijn die gekochte dingen niet goedkoop, dus daar ben ik zelf dus maar mee aan het experimenteren geslagen en met succes. Wat openhaardblokken en een oude stronk van een vlinderstuik zijn prima geschikt om er gaten in te boren, waar de insecten zich in terug kunnen trekken. Twee houtboren van 10mm en 12mm zijn genoeg.

Toen we het kikkerhuis binnen kregen was ik wel wat sceptisch, maar gisteren wilde ik een vriendinnetje van Meimei ons kikkerhuisje laten zien. Toen ik het optilde zaten er zowaar twee kikkers in. Een geslaagde aankoop. Het huisje staat bij de vijver lekker verdekt tussen de Gunnera en andere moerasplanten. Van de winter afdekken met wat takken en blad, zodat we in het voorjaar weer kunnen genieten van het kikkergekwaak.

Frogitat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

een "royal" onderkomen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"bug shelter"
3 gedachtes over “Toadhouse (bijdrage van Huá)

    1. @Janien,
      Blijf alsjeblieft gewoon reageren!
      Het gedicht is prachtig, bedankt voor de link. Ik heb nog wat verder geklikt en met genoegen nog een ander tuingedicht gelezen 🙂
      Wat jammer dat zoveel mensen het zonder tuin(tje) moeten stellen. Ik wens iedereen zo’n inspiratiebron.
      Zelf ben ik bezig met een “tuinserie”, wordt vervolgd.

  1. English gardens, hoe mooi! Tijdens het weekend keek ik nog naar BBC’s Gardeners’ World, en bij jullie volg ik de ‘tuinverandering’, mooi toch!

    Deed me deneken aan dit gedicht da

Geef een reactie

