Schoolrijp

De leerplichtwet geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar. Daar heb ik geen problemen mee! Voor mezelf geldt dat ik pas na mijn dertigste echt ben gaan genieten van onderwijs en dat ik voor die leeftijd meer heb geleden aan het leed dat onderwijs toen was, dan dat ik heb genoten van welke school dan ook.

Ik heb moeite met wat ik vandaag in de krant las: “Minister Bijsterveldt van onderwijs start met een pilot, kinderen van 2,5 starten op basisschool.”

Het betreft hier, lach niet, kinderen met een leerachterstand. We hebben het hier dus over peuters met een leerachterstand. LEERACHTERSTAND????? 2,5 jaar?????

Hoe creëer je schoolmoeheid? Laat die peuters lekker met rust, gun ze een zorgeloze kindertijd, laat ze spelend dingen ontdekken.

Wat is er gebeurd met schoolrijpheid? Vroeger werd er nog wel eens gezegd dat een kind nog niet aan school toe is, dat ging dan om kinderen van een jaar of vier.

Wat nu als die proef niet slaagt, gaat de minister de leeftijd dan verlagen tot, noem eens wat, anderhalf ofzo, om op die manier de leerlingen eerder te bereiken?

Eerder en langer naar school, kortere vakanties, strengere eisen, en daarna doorwerken tot 67. Wat ben ik blij dat ik nu geen kind meer ben!

2 gedachtes over “Schoolrijp

  1. In Nederland zijn er meerdere mogelijkheden. Kindjes kunnen naar een peuterspeelzaal. Daar zijn ze voor één of meer dagdelen, echt om te spelen. Het is geen kinderopvang. Kinderopvangcentra zijn er echt voor baby’s en kinderen van werkende ouders. Daar slapen en eten de kinderen ook.

    Mijn probleem met het voorstel van de minister is dat het spelen van de kinderen vergeten wordt. In een echt schoolse omgeving blijft zo weinig over om zelf spelend te ontdekken. Een kindje dat heel ingespannen met een stokje in de modder roert, of gewoon zich heerlijk verveelt.

    Ik had er geen idee van dat kinderen in Vlaanderen al zo jong naar school gaan. Ze hoeven toch niet echt in de schoolbankjes zoet te zitten luisteren?

  2. In Vlaanderen is het heel ‘normaal’ dat kindjes vanaf hun 2,5 (als ze zindelijk zijn) naar de kleuterschool gaan: ze stappen in in de eerste kleuterklas (er zijn verschillende instapmomenten in een schooljaar) en doorlopen nadien de tweede en de derde kleuterklas vooraleer ze naar het eerste leerjaar van de basischool gaan (ze zijn dan meestal 6 jaar). De basisschool telt 6 leerjaren, ingedeeld in de eerste, tweede en derde graad. Dan volgt het secundair onderwijs.

    De kleuters blijven in Nederland langer naar het kinderdagverblijf gaan, niet? Pas als ze vier zijn, gaan ze naar school. Jullie basisonderwijs is ingedeeld in ‘groepen’: de vierjarigen zitten in ‘groep 1’ … , en, zo gaat het tot en met ‘groep 8’. Heb ik het goed?

Geef een reactie

