Paris le premier jour (bijdrage van Hua)

Bon soir mes amis. Deze woorden hebben voor mij meestal een andere lading (gaat zo’n 30 jaar terug, maar daarover wellicht later nog eens). Maar voor vanavond uit Parijs. Vanmorgen nog in Twente en nu in de metropool. Het is leuk weer eens Frans te praten, maar ik merk dat inmiddels meer Fransen ook Engels spreken. Tres bon, pour les mots tres difficiles. Vanmorgen ben ik om 10.31 uur aan boord gegaan van de Thalys. Het is net vliegen, maar dan op het spoor (na Brussel 300 km/u). Maar ook de catering, net als in het vliegtuig. De foto is van de lunch vegetarienne.


Thalys lunch

Aangekomen in hotel heb ik maar gedaan wat ik normaal ook doe, namelijk de omgeving verkennen. Altijd handig om de weg terug te vinden. Het Parc Monceau lag vlakbij. Dus loopkleding aan en joggen in Parijs. Ik lijk Dolf Janssen wel. Het was druk in het park, want wat moet je op een zonnige middag nou met je kind in hartje Parijs. Het park is multifunctioneel. Er werd hevig gekust door jonge paartjes, geflikflooid door de jeugd, gewandeld door bejaarden, geskate en gefietst op een speciaal trajectje door de kleuters, de obligatoire joggers en hoe kon ik het zo treffen een Chinese bruiloft. Nu is volgens mij wit de kleur van de rouw in Oosterse landen, dus iedereen was in het zwart. Twee jaar terug in Engeland dacht ik dat het een bruiloft was, maar dat bleek een funeral te zijn. Na een paar rondjes park was ik het wel en  maar wat gaan  doelen en kwam ik bij de Arc de Triomphe uit. Ja en dan moet je natuurlijk over de Champes des Elyssee  lopen.

       Op de Champs d’Elyssee kwam ik een heuse Bertrand (uit Belle en het Beest) tegen. Blond haar, zeer brede torso,  gebruimnd, shirt open. en ja hoor, twee 15 jarige pubers draaien zich om en zeggen in het Frans: ” zag je die daar!!”.

Mooi als je zo naar mensen kan kijken. Nietwaar!

Op weg naar het park had ik ook Montmartre zien liggen, dus omdraaien en terug naar het park en na nog een rondje richting Montmartre, voor mijn eigen halve marathon van Parijs. Op een gegeven moment zag ik Montmartre niet meer, maar wel een bordje met Cimetiere de Montmartre. Een oude begraafplaats met eigenaardige graftombes. Dus die heb ik toen maar bekeken (Montmartre kan deze week nog wel worden bedwongen).

graf Emile Zola, ecrivain

Dit is het graf van Emile Zola, Ecrivain. Maar er zijn veel meer beroemde Fransen hier begraven. Er was iemand net voor sluitingstijd nog op zoek naar het graf van Henri Dumas. Een mevrouw met een bel maakte abrupt een einde aan het bezoek: “sluitingstijd” en voor mij tijd om terug te gaan naar het hotel voor het kennismakingsdiner met de overige cursisten.

cimetiere montmartre
2 gedachtes over “Paris le premier jour (bijdrage van Hua)

Geef een reactie

