Vroege vogels

Tegenwoordig word ik ’s morgens weer wakker gefloten door onze gevederde vrienden en zonlicht dat door de gordijnen priemt. Ik moet zeggen dat ik dit een heerlijke manier van wakker worden vind. De dag begint dan heel wat vrolijker dan in de herfst of in de winter als alles nog in diepe rust is op het tijdstip dat in Huize Huà-Li de wekker gaat.

Mijn beste dagen zijn de dagen waarop ik op kan staan als ik volgens mijn interne klok echt wakker ben. Dat is nooit voor acht uur. Ik heb ook de eerste paar weken van de zomertijd echt moeite met omschakelen. Het eerste uur lesgeven vind ik ook vreselijk. Gelukkig heb ik dit trimester geen eerste uren, maar het vorige trimester was de woensdag de ellendigste dag van de week.

Eerst is Huà de pineut, hij krijgt de volle laag van mijn ochtendhumeur en dan later op school moet ik echt uitkijken of  ik de leerlingen niet onterecht bemopper omdat ik mijn slaap nog niet uit heb.

Eerder naar bed gaan werkt niet, dan lig alleen maar wakker, bovendien kan ik ’s avonds beter werken, lezen, breien en mijn aandacht bij diverse zaken houden. Typisch gevalletje avondmens dus, zo’n 25% van de bevolking is avondmens.

De maatschappij is niet ingericht op deze 25% en daar heb ik al vaak problemen meegehad, afspraken ’s morgensvroeg bezorgen mij slapeloze nachten en ik merk dat ik na 10 uur prettiger lesgeef en beter op de leerlingen reageer.

Gelukkig is er nu de B-society die pleit voor een B-economie, een economie waarin recht wordt gedaan aan ieders eigen biologische klok.

Voor meer info: http://www.b-society.nl/

Zomertijd volgens Loesje

Geef een reactie

