Gesloopt

Zo, net terug uit Groningen, waar ik een tentamen heb gehad. Het was het tentamen Canonvorming der Nederlandse literatuur en de colleges waren gegeven door Coen Peppelenbos.

De colleges waren interessant, lekker veel achtergrondinformatie, de te lezen boeken, negen stuks, waren niet allemaal Canonwaardig en de opdracht was: ‘schrijf bij vier van de boeken, waaronder in ieder geval je eigen keuze, een essay over of het boek over 25 jaar nog op de canon staat.

Een leuke opdracht, het was wel moeilijk kiezen welke vier boeken ik  zou behandelen. Ik heb niet gekozen voor Oud en eenzaam van Reve, dat vond ik zo’n egotripperij, als je een keer een dagdroom over een leuk matroosje van hem hebt gelezen, hoef je dat in het volgende hoofstuk niet weer te lezen. Ik heb ook niet gekozen voor Karakter van Bordewijk, dat had ik eigenlijk wel moeten doen, want dat is echt een pareltje in de Nederlandse literatuur. Ik moest kiezen voor Van de koele meren des doods van Frederik van Eeden.

Ik hoop dat ik hem en het boek recht heb gedaan. Ik verwacht niet dat het boek over 25 jaar nog canonwaardig is. Van Eeden zelf wel, maar dan waarschijnlijk met zijn hele oeuvre of met De kleine Johannes dat veel toegankelijker is dan De koele meren…

Wat ik verder wel en niet behandeld heb, blog ik nog wel eens, ik ben nu benieuwd of ik het tentamen gehaald heb, ik kan nu alleen maar afwachten.

One thought on “Gesloopt

  1. Inderdaad een uitdagende opdracht! Maar een essay schrijven is toch altijd wel moeilijk. Eigenlijk heb je me erg nieuwsgierig gemaakt naar je essay over “Van de koele meren (…)”. Publiceer je dat niet? Of hoe verloopt zo’n tentamen? Hoe lang moest die tekst zijn? Ik wil je in elk geval heel veel succes wensen!

Geef een reactie

