Het doorschuiven van tradities

Vroeger, toen ik nog een klein meisje was, bakte mijn vader op oudejaarsdag altijd oliebollen. Eerst werd het deeg gemaakt en dat werd met vochtige theedoeken afgedekt voor de kachel gezet om te rijzen. Hij maakte heerlijk gevulde oliebollen en natuurlijk ook appelbeignets. Uit de twee pannen vol deeg toverde hij de ene schaal na de andere vol met dampende heerlijkheden.

Eerst mochten we nooit in de keuken als hij aan het bakken was, veel te gevaarlijk, vond hij, maar later mocht ik er bij komen staan en weer later mocht ik mee helpen met het deeg voorbereiden: appels snipperen en flink roeren. Uiteindelijk mocht ik ook zelf bakken. We bakten nooit voor ons gezin alleen, er gingen ook oliebollen naar oma en naar andere liefhebbers.

Vanaf het moment dat ik mijn eigen huishouden voerde, heb ik de oliebolbaktraditie voortgezet. Omdat een klein beetje deeg maken weinig zin heeft, heb ik, vanaf het beging,  ook oliebollen gebakken voor andere mensen; voor mijn ouders, vrienden en bekenden en later ook voor JieJie toen de het huis uit ging. Ik experimentereerde er ook lekker op los wat de vullingen betrof: oliebollen met chocola, oliebollen met kaneel en appel; oliebollen met in cointreau geweekte rozijnen, heerlijk 🙂

Maar nu, met nog maar één thuiswonend kind dat geen oliebollen lust, is het zover, ik heb het stokje overgegeven. Afgelopen vrijdag heeft JieJie voor ons en voor vrienden van haar de jaarlijkse oudejaarstractatie gebakken. En ze waren heerlijk! Dankjewel lieve schat voor het voortzetten van deze traditie, we lusten aan het eind van dit jaar wel weer een portie.

4 gedachtes over “Het doorschuiven van tradities

Geef een reactie

