Lijstjes

December is echt zo’n lijstjesmaand. Eerst ben je druk bezig met verlanglijstjes; die van jezelf verzinnen en die van de anderen vervullen. Dan moet je voor de feestdagen boodschappenlijstjes maken en dat houdt in dat je bij de bakker en de visman bestellijsten in moet vullen.

Als dat allemaal gelukt is, begint op radio twee de lijst der lijsten: de jaarlijkse top 2000, een bijzonder fenomeen: prachtige songs die je meteen al in de staart van de lijst tegenkomt en liedjes die er, volgens mij, helemaal niet in horen! Prachtig zo’n canon van de pophistorie.

Tijdens de masteropleiding zijn we ook bezig met canonvorming. Dat wil zeggen: canonvorming is één van de keuzemodules en omdat dit lekker literatuur is, heb ik natuurlijk voor deze module gekozen. Natuurlijk gaat deze module over lijstjes. Hoe komt een boek in de canon, wie bepaalt dat en hoe gaat dat.

Natuurlijk behandelen we een aantal ‘oude’ werken, zo heb ik De Uitvreter van Nescio weer gelezen, Huà heeft Karakter van Bordewijk onder mijn vingers vandaan gegrist en daarom dacht ik de kerstdagen met een ander meesterwerk door te brengen.

Op onze leeslijst staat namelijk ook Via Cappello 23 van Christiaan Weijts. Dit boek is terug te vinden op de lijsten van de AKO Literatuurprijs en de Gouden Uil en als winnaar op de van de Literatuurprijs Gerard Walschap. Een prima kandidaat dus voor een ‘docentenlijstje’.

Maar, je voelt het misschien al aankomen, het komt niet op mijn lijstje. Ik vind er geen doorkomen aan. Het feit dat er een paarse dildo in een koffer gev9nden wordt door de hoofdpersoon en dat hij onder het genotzuchtig gekreun van de buren met zichzelf gaat spelen…., teveel info wat mij betreft.

Gelukkig staan Het stenen bruidsbed van Mulisch en Van de koele meren des doods van Van Eeden ook op de lijst, er staat me nog voldoende te genieten te wachten.

Eigenlijk moet er dan ook nog een lijstje komen voor volgend jaar, die met de goede voornemens; in mijn geval is dit een mooi kort lijstje:

  • 10 kilo afvallen
  • lekker studeren (proberen te genieten van de studie, dan gaat het beter)
  • streven naar wereldvrede (Miss Universe 🙂 )

Ik ben erg benieuwd naar andere lijstjes.

Geef een reactie

