Vakantie nostalgie (bijdrage van Huá)

Terug van vakantie, met de foto’s, komen de mooie en gekke dingen weer boven. Ook dit jaar hebben we in Cornwall weer enkele opmerkelijke dingen gezien. De trouwe blogvolgers kennen ze al. Voor de minder frequente lezer het gaat om twee dingen, waarvan wij in Cornwall al vonden om dat thuis ook maar te doen.

De eerste heeft te maken met de Engelse tuinen. Dat de Engelsen echte “gardeners” zijn zal niemand verbazen. Een bezoek aan een tuincentrum staat altijd bij ons op het programma. En dan maar zeuren als de mensen in Nederland op tweede paasdag naar het tuincentrum gaan. Maar ja….. in engeland zie je toch andere dingen. In ieder tuincentrum worden diverse kasten en hokken verkocht om de typisch inheemse dieren een goed onderkomen te verschaffen. Dan heb ik het over vogelhuisjes, kikkerhuisjes, egelhuisjes, vleermuiskasten en noem maar op. Dit jaar troffen wij ook “bijen-overwinterbuizen” (foto 2) aan en een heuse “ladybird/insect habitat”. Als bewijs heb ik er een foto (foto 1) van gemaakt.

foto 1foto 2

 

ladyhouse
foto 2

 Dat moet na te maken zijn, zodat de “Dutch ladybirds” (lieveheersbeestjes) bij ons in de tuin kunnen overwinteren. Mijn buurman had nog wat stammetjes liggen en dat wordt dus het volgende weekendklusje. Dan kunnen ze in het voorjaar hongerig uitvliegen in onze tuin en zich tegoed doen aan de bladluizen.

Het tweede item heeft ook te maken met tuinen. We bezoeken het tuincentrum niet alleen maar we nemen ook het nodige mee aan planten en zaden. Zoals we hier een keur aan bloembollen hebben, hebben ze in Engeland de “siererwt” of “ lathyrus” te kust en te keur. Ook dit jaar hebben we weer het nodige ingeslagen. Ook dat moet nog de grond de komende weken. Wat ik ook graag de grond in wilde hebben waren de “montbretia’s” of “crocossimus”, die in Cornwall in het wild uitbundig groeien. Overigens zijn non-native planten (komen uit Zuid-Afrika) dus zijn eigenlijk meer een pest. Het idee dan ook ze daar te gaan rooien.

Na enig zoeken op internet heb ik nu een Nederlandse kweker gevonden en ik heb hem vandaag gebeld of ik wat kon kopen. Ik moet nog wat geduld hebben, want ze werden nu gerooid om vervolgens vanaf januari weer te kunnen worden geplant. Ik ga er zeker in februari heen om flink aan te schaffen. Ik kreeg aan de telefoon nog wel leuk gesprek, want de kweker hoorde eens van een makelaar dat het dure spul wat hij hier kweekte in Ierland zo maar langs de weg groeide. “Ach” zei de kweker “dat dure spul van jou staat ook langs de weg…”: ). Rest ons in februari wat mooie kleurtjes uit te zoeken. Het resultaat volgend jaar zomer zal ik zeker op de foto zetten.

Geef een reactie

