Intense smaken (bijdrage van Huá)

Soms zijn smaken zo intens dat ze lang in je mond blijven hangen of je lang bijblijven. Dat gebeurde ook toen ik de dag voor kerst onze ijstaart van Talamini op ging halen. Nu wist ik dat Angelo en Ricardo een prestigieuze prijs hadden gewonnen voor hun creatie van chocolade-ijs. Zeg maar een oscar voor ijsmakers. Dat is wel even wat meer dan het beste ijsje van Nederland, nietwaar. En dat zomaar bij een ijssalon in Enschede.

talamini  En hier staat hij dan de “Coppa”

Toen ik dus op de kleine vestiging kwam werd mij een bolletje van het extra donkere chocoladeijs voorgehouden om te proberen. Zelfs bij vriestemperaturen laat je je dat niet versmaden. Heerlijk, zeer sterk van smaak, het ijs smolt heel langzaam in je mond en een kwartier later hing er nog een zweem van chocolade in mijn mond. Kortom een smaaksensatie. Natuurlijk moest ik mijn “vakkundige” commentaar geven voor de luisteraars thuis. Ik kwam namelijk net op het moment dat RTV Oost er een radio-interview afnam. Een trotse Ricardo vertelde wat er zo speciaal was aan dit ijs. Ik zou zeggen proberen deze zomer.

De dag na kerst moest ik natuurlijk mijn nieuwe Japanse omeletpannetje uitproberen. Het pannetje heb ik namelijk in een sushi-surprise met kerst gekregen van GeiGei.

PICT3071  PICT3055

Het gerecht heet tamagoyaki  (dashi maki tamago). De ingrediënten hadden we in huis. (dashi, suiker, mirin, sojasaus en eieren). Nu had ik laatst een filmpje op internet gezien waar een Japanse sushi-chef dit gerecht klaarmaakt. Gewoon met twee chopsticks. En ja….. dat wilde ik ook wel even uitproberen. Om een beeld te geven heb ik de ingrediënten even op de foto gezet. Het leuke van dat Japanse pannetje is dat het een rechthoekige vorm heeft, waardoor je het omelet goed kunt oprollen.

sushi omelet (5)

Want dat doe je namelijk. Invetten, laagje omeletbeslag, blaasjes kapot drukken met de chopsticks en vervolgens oprollen en een nieuw laagje aanbrengen. Dan krijg je dus een omeletrol in verschillende laagjes. En het werken met chopsticks gaat eigenlijk eenvoudiger dan het gehannes met een spatel. Het resultaat staat hieronder. Een mooi en leuk gerecept waar ik weer intens van kan genieten.

sushi omelet

Met een kopje groene thee natuurlijk…..

Geef een reactie

