Roku-dan (bijdrage door Huá)

Vandaag weer eens voor het judo op pad geweest. Nu niet voor wedstrijden maar voor de uitreiking van hogere dangraden. In dit geval voor een roku-dan (6e dan). Dat is toch wel heel bijzonder en zeker als het iemand betreft waar je veel van hebt geleerd, als judoka. De bijzondere promotie viel Jan Nagelkerken te beurt. Hij was op de KMA mijn judoleraar. Samen hebben we een fantastische judotijd gehad. Tijdens de week (je was toch intern) stond ik soms wel drie keer per dag op de mat. Een uurtje met Jan, een uurtje met Fons en dan om 17.00 uur de normale training van anderhalf uur. Al met al succesvol omdat ik tijdens de KMA-periode mijn 2e en 3e dan heb gehaald.Op de onderstaand foto staan we dan vlnr: Huá, Jan en Fons.

kma  dec 1982

In die tijd (rond 1980) werd Jan al go-dan (5e dan) en zo af en toe trainden we dan ook wel voor die hogere dan. Op onderstaande foto wordt een oefening uit het kime-no-kata gedaan.

kma jan_rene

Een fantastische periode waarin judo, studie en galafeesten centraal stonden. Overigens heeft Jan nog wel wat moeten manipuleren om mij op de judomat te krijgen op de KMA. Ik wilde namelijk ook graag gaan schermen. En ja….. kwam er eindelijk weer een zwarte band en dan gaat hij wat anders doen. Ik heb het verhaal vandaag weer moeten horen. De schermles op de KMA werd gegeven door een robuuste marinier. De jongens van de marine hebben wat met schermen. Maar goed, na een paar lessen komt die marinier naar mij toe en zegt: “Bogaarts, dat wordt niks met jou en schermen, ga maar fijn judoën”, om er later nog aan toe te voegen, “ik wil ook geen ruzie met sergeant-majoor Nagelkerken.” Achteraf een wijze keuze (alhoewel ik schermen nog steeds leuk vind). Het heeft voor mij geresulteerd in twee dangraden, 6 luchtmacht titels en twee derde plaatsen bij de nationale militaire kampioenschappen. Plus leuke uitstapjes tijdens de internationale uitwisselingen. Maar daarover later meer. Ook daar zijn mooie foto’s van.

 

kma 1   kma 2

Op deze foto zit Jan links in de hoek. De foto is gemaakt tijdens de Klu-kampioenschappen van 1980, waar de latere gouverneur van de KMA, de toen nog commodore Klik mij de medaille omhangt. Het leuke van die wedstrijden was dat ik die week te gast was op de Belgische Militaire School om hun jaarlijkse galabal bij te wonen. Helaas was ik wat gehavend uit de strijd gekomen maar dat mocht de feestvreugde niet drukken.

kma 3

Vandaag was dus feestelijk, waarbij het een mooi weerzien was met Jan, zijn vrouw en zijn dochter.

Een gedachte over “Roku-dan (bijdrage door Huá)

Geef een reactie

