Gruwelijk mooi

Oktober is alweer opgevolgd door november, de tijd lijkt steeds sneller stil te staan… Mijn eenenvijftigste verjaardag was een ontroerende dag. De leerlingen van mijn mentorklas hebben me verrast met lieve cadeautjes. In de korte tijd dat we bij elkaar zijn, hebben ze mij al goed hebben leren kennen: hoe wisten ze dat ik van delftsblauw, rozen en chocola hou? Ze hebben goed opgelet!

De verjaardag hebben we met gevierd in het de schouwburg. Het Noord Nederlands Toneel speelde Dante’s La Divina Commedia. De ondertitel was: Als Roadmovie to Paradise en vertelde de tocht van een vluchteling naar Veiligheid, een Huis, Nederland? een tocht van de Hel naar het Paradijs. Het NNT laat op een indringende wijze zien dat Hel en Hemel wel heel dicht bij elkaar liggen.

image

Merijn de Jong, die de rol van Dante speelt, is sterk èn kwetsbaar in deze rol. Hij bungelt, letterlijk en figuurlijk, tussen hemel en aarde op zoek naar Dante`s hemel en zijn muse. Deze muse wordt gespeeld door de Amerikaanse Aerealiste Dreya Weber. Samen gaan ze geen gevaar uit de weg.

 image image

Heel aandoenlijk was dat Dante, hangend in de doeken, het lichaam van Beatrice probeert te redden, zij valt steeds terug op aarde. Ik vond het heel emotioneel. Ook het moment dat Dante zich probeert te ‘zuiveren’ en zich uitkleedt om het water over zich heen te laten stromen, was een moment om stil bij te blijven kijken en te huiveren.

image 

Jammer genoeg waren er ook een groep CKV-leerlingen, deze leerlingen lachten op de verkeerde momenten en naakt was waarschijnlijk iets waar ze op MTV aan  gewend zijn, maar dat het ook functioneel en emotioneel kan zijn, is iets dat zij nog niet begrijpen, jammer, het gehinnik was storende en vervelend.

Op zaterdag zijn de JieJie, kleinzoon en GèGè langs geweest en ben ik nog heerlijk verwend met prachtige cadeaus: een delftsblauw nachtlampje, een bon van Rituals, lekkers van Lush en een inspirerend breiboek.

image

Ik ben een gelukkig mens.

Een gedachte over “Gruwelijk mooi

Geef een reactie

