Das Rheingold

 

Gisteravond zijn Huá en ik naar de première van Das Reingold van de Nationale Reisopera geweest. Nu staan de opera`s van Richard Wagner niet bekend om hun lichtvoetigheid en ik was wel een beetje bang dat het misschien wel een erg zware avond zou worden. Die angst was nergens voor nodig.

Het was voor ons beiden de eerste keer dat we een voorstelling mee zouden maken in de nieuwe locatie op het Muziekkwartier en we waren erg benieuwd naar deze nieuwe ‘schouwburg’. Ik ben aangenaam verrast, het is een prachtig gebouw geworden, met de allure die je van een dergelijk gebouw mag verwachten. Van binnenuit, in de wandelgangen, biedt het aardige doorkijkjes op de binnenstad van Enschede en het geheel is lekker ruimtelijk opgezet.

De ontvangst was erg aangenaam: koffie met een chocoladefontein waar je een soesje of een stuk fruit (aardbei, ananas) onder kon houden. Dat was een heerlijke verrassing. Click for larger photo

Daarna zochten we onze plaatsen in de zaal op. Ook hier werden we niet teleurgesteld: mooie stoelen, ruime paden, je hoefde niet erg moeilijk te doen om mensen te laten passeren of om zelf je plaats te bereiken. We hadden goede plaatsen en vol goede moed wachtten we op wat de avond ons brengen zou.

image

We werden niet teleurgesteld, de Nationale Reisopera had er weer een feest voor oog en oor van gemaakt. Prachtige kostuums, krachtige decors met o.a. fantastische stationsbanken die ook hun eigen rol vervulden. De Rijndochters kwamen op op een prachtige golf en ik zat meteen in het verhaal.

Het was niet zwaar, het was anders. We hoorden andere instrumenten, een waldhoorn, die hoort bij Wagner, ik had niet anders verwacht. Maar op het eind, toen de Rijndochters klagelijk riepen om het Rijngoud hoorde je ook, even hartverscheurend, een harp… prachtig.

De avond werd voor mij door twee dingen verstoord: ik ben de hele week al verkouden, dan ben je altijd een beetje bang voor een hoest- of niesbui, en ja hoor, gelukkig tijdens een toneelwisseling, maar toch. En schuin achter mij zat een man die telkens een beetje begon te snurken, dan werd hij waarschijnlijk weer wakker geschud en dan begon hij de kuchen…. vervelend, want het leidde af.

Maar, voor Huá en mij was dit een geweldig begin van ons nieuwe theaterseizoen. We hebben nog een aantal mooie voorstellingen om naar uit te zien, zoals La Divina Commedia van het Noord Nederlands Toneel, De Gebr. Karamazov van het RO Theater en nog een keer de Nationale Reisopera met La Cenerentola (Assepoester).image We hebben er zin in!

Geef een reactie

