Debatteren kun je leren (bijdrage door Huá)

Afgelopen maand ben ik twee dagen in de weer geweest om te leren debatteren. Je zult zeggen: ‘Je was toch al aardig van de tongriem gesneden.’ Je zult zeggen: ‘Dat hoef je toch niet te leren, dat doe je zo’. Ik zeg je: ‘Probeer het eens en je zult merken dat het leuk is om in debat te gaan.’

debat  Een modern debat.

Nu heeft een formeel debat spelregels, maar los daarvan leer je een verhaal te maken met een kop, romp en staart. Een pakkende zin als begin, een boeiend middenstuk en een spannend slot. Het is net een jongensboek.

De eerste dag was fantastisch omdat ik in de weer was met de ethos (mijn persoonlijke presentatie) en de pathos (de betoogvorm) waaronder de stijlfiguren (herhaling, tegenstellingen, spreekwoorden, quotes, etc.), argumenten (ik had3 argumenten). Niet alleen theorie, maar hup voor de leeuwen. In dit geval mijn cursusgenoten.

debat1 Plato en Aristoteles. Grieken grondleggers debat

Vandaag de tweede dag. Die was iets taaier want nu moest ik een en ander in de praktijk brengen in de logos (de kracht van redeneren) waaronder het onderkennen van drogredenen en een strak discussieschema. Dat was even wennen en ja tot slot de aptum, de afstemming op situatie en publiek. Ook vandaag veel oefenen en via de video terugkijken. Wat kan zo’n camera genadeloos zijn.

Leerzaam… ja. Toepasbaar…. Ja. Geslaagd…. Ja. Kortom …. De meest vlotte prater kan hier nog wat van leren!

Geef een reactie

