Twentse literatuur, het debat.

 

We gaan in debat in de Salon op Zondag!

imageimage

De stelling is: Twentse literatuur is geen literatuur. De vragen die erbij gesteld worden zijn: Wat is typisch Twentse Literatuur? en Bestaat Twentse Literatuur wel?

Lastige vragen waar ik zo snel geen antwoord op heb. Natuurlijk springt Willem Wilmink meteen in mijn gedachten. De bundel Javastraat is een echt Twentse (Enschedese) klassieker. Willem heeft wel meer prachtige Twentse pareltjes geschreven. Hier is Prins Zonneschijn

Maar ook de dichteres Cato Elderink mag niet vergeten worden. Haar prachtige afscheidsregels bezorgen mij keer op keer kippenvel als ik ze weer eens lees, alleen de laatste twee regels al:

Suja Suja suuselt de weend. Nem Moder Eerde, dek too dien Keend. (Suja Suja ruist de wind, Neem moeder Aarde, dek toe je kind).Cato op latere leeftijd

Ik zal er zeker bij zijn op zondag 20 september, van 15.00 tot 17.00 uur in de Centrale Bibliotheek in Enschede om het Debat aan de Markt mee te beleven. Mijn oud schoolgenoot Paul Abels zal het debat leiden en er zijn aansprekende gasten: Harry Nijhuis (dialectconsulent van de Twentse Well); Harm oet Riessen (programmamaker van RTV Oost) en Goaitsen van der Vliet (conservator Twentse taalbank). Secil Arda is de voorzitter.  

Geef een reactie

